Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T05 | Treasury | ||
T061 | OZB woningen | ||
T062 | OZB niet-woningen | ||
T064 | Belastingen overig | ||
T07 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
T08 | Overige baten en lasten | ||
T09 | Vennootschapsbelasting (VpB) |
Samenhang met veranderopgaven
Het programma Financiën en bedrijfsvoering is ondersteunend en faciliterend voor alle programma's in de beleidscyclus. Er is geen specifieke relatie met bepaalde veranderopgaven.
Prioriteiten 2017
Personeelsopbouw
Bevordering instroom van jongeren en het inzetten van trainees.
Indirecte personeelskosten
Reduceren wachtgeldverplichting van mobiliteitskandidaten (reorganisatie 2012) tot nihil.
Huisvesting
Opstellen huisvestingsvisie in verband met krimpende organisatie (doelstelling: verlaging van de huisvestingslasten tot 2020).
ICT
- Bevorderen, bewaken en borgen van de informatieveiligheid (bewustwordingscampagne; het jaarlijks testen van de kwaliteit van de informatieveiligheid).
- Inzet deskundigen bij incidenten/crisis en implementatie van nieuwe maatregelen.
- Versterking van leveranciers- en contractmanagement (uitbreiding formatie).
Treasury
Meerjarig stabiel niveau van de omslagrente (deze prioriteit is inmiddels niet meer mogelijk als gevolg van een wetswijziging in het BBV, zie ook de prestatie-indicatoren).
Gemeentefonds
In de hoofdlijnen van beleid en financieel kader wordt een totaalbeeld gegeven van de ontwikkelingen op het gemeentefonds.
Belastingen en heffingen
Belangrijke uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de belastingen en heffingen zijn in Arnhem evenwichtige lastenverdeling tussen burgers en ondernemers en een evenwichtige lastenverdeling tussen burgers onderling (draagkracht).
Vennootschapsbelasting
Vanaf 2016 moeten gemeenten en andere overheden Vennootschapsbelasting (Vpb) gaan betalen over de winst die ze met hun ondernemingsactiviteiten maken.
Personeelsopbouw
Zie de realisatie onder prestatiedoel 'Instroom van jongeren in personeelsbestand'.
Indirecte personeelskosten
Ultimo 2016 is het Sociaal Plan Gemeente Arnhem afgelopen. Alle medewerkers met een WW/BW-uitkering zijn opgenomen in de voorziening personele verplichtingen.
Meer informatie is te vinden in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Huisvesting
- Op 27 maart 2017 heeft het college de nota "Eigen huisvesting" vastgesteld. Daarmee is voorzien in de huisvesting van de huidige gemeentelijke onderdelen tot 1 juli 2023 in het huidige stadskantoor en stadhuis. Vervolgens heeft het college op 1 mei 2017 richtinggevende uitgangspunten vastgesteld voor een uit te voeren haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van het bestuur en de kernorganisatie met als uitgangspunt het stadhuis. Het haalbaarheidsonderzoek is gestart en zal in maart 2018 worden afgerond en worden gebruikt als input bij de coalitieonderhandelingen.
- Voor het stadskantoor is voor de periode van 30 juni 2020 tot 30 juni 2023 een nieuw huurcontract afgesloten. Hiermee wordt een besparing van € 1,2 miljoen per jaar gerealiseerd. Deze besparing is opgenomen in de MJPB 2018-2021.
ICT
In de paragraaf Bedrijfsvoering wordt informatie gegeven over de ontwikkelingen op het gebied van ICT en Informatie & Automatisering.
Treasury
- Het resultaat van de geldleningen is zowel op begrotingsbasis als in de realisatie fors gedaald ten opzichte van 2015. Dit is het gevolg van de verlaging van de omslagrente van 5,25% naar 4%.
- Het resultaat op het product Geldleningen wordt nader toegelicht in de paragraaf Financiering.
Gemeentefonds
- In het gemeentefonds hebben naast de positieve ontwikkeling van het accres, de ontwikkelingen op de diverse maatstaven van de algemene uitkering in 2017, de verrekeningen over oudere jaren en de bijstelling van de IU Sociaal Domein voor positieve resultaten gezorgd.
- De in 2017 ontvangen decentralisatie- en integratie-uitkeringen zijn of worden veelal verrekend met de reguliere programma's waarop de intensiveringen of extra lasten zich hebben voorgedaan of in het komende jaar gaan voordoen.
Belastingen en heffingen
- Een evenwichtige belastingverdeling tussen burgers en ondernemers, burgers onderling met de mogelijkheid van kwijtschelding heeft plaatsgevonden.
- De indexering belastingen was in 2017 0,6% gebaseerd op consumentenprijsindex (CPI) van het Centraal Plan Bureau (CPB).
Meer informatie over belastingen en heffingen is te vinden in de paragraaf Lokale Heffingen.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Het onderzoek naar de omvang van de te verwachten Vpb over ondernemingsactiviteiten van Arnhem is bijna afgerond.
Verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De BNG, opgericht in 1914, is de bank van de overheid en voor het maatschappelijk belang. De BNG voorziet in zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening en biedt zo toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector. De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. | |
BVO De Connectie | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | ||
Doel | De gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden hebben november 2015 ingestemd met het oprichten van een intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie (De Connectie). In deze uitvoeringsorganisatie zijn beleidsneutrale uitvoeringsprocessen (bedrijfsvoering en gemeentelijke belastingen) ondergebracht. | |
Dataland | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. | |
Stedenlink | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Deze landelijk opererende stichting stelt zich ten doel ontwikkeling en uitwisseling van kennis en ervaring tussen Nederlandse gemeenten te stimuleren. Doelgroep vormen gemeenten die voorop lopen op integraal informatie communicatie technologie (ICT) beleid met een sterke relatie tussen ICT en stedelijke samenleving. | |
Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA) | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Doel van de deelneming is: het ten behoeve van haar deelnemers (non-profit) in eigendom verwerven en/of beheren en/of exploiteren van een glasvezelinfrastructuur. De stichting heeft een glasvezelnetwerk gerealiseerd en laat dit netwerk beheren. Inmiddels zijn op dit netwerk een groot aantal deelnemers in Arnhem aangesloten (zorg, onderwijs, gemeentelijke organisatie). Daarnaast is er een verbinding naar de Liemers en ook richting Rheden en Overbetuwe zijn er verbindingen. In 2013 is ook een verbinding gemaakt met de zusterorganisatie Teleman, die in Nijmegen e.o. actief is. De deelname levert Arnhem nog steeds goede betrouwbare dataverbindingen op tegen zeer lage kosten. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Financiën en bedrijfsvoering | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD9.01 | Instroom van jongeren in personeelsbestand | ||
In het afgelopen jaar zijn 8 van de 10 trainees (traineeship 2015) in vaste dienst gekomen. Een resultaat om trots op te zijn. Daarnaast is een nieuw traineeprogramma gestart met weer 10 nieuwe trainees en een regionale traineeprogramma met 1 trainee. | |||
PD9.02 | Verlaging huisvestingslasten bij krimpende organisatie | ||
Voor het Stadskantoor is voor de periode van 30 juni 2020 tot 30 juni 2023 een nieuw huurcontract afgesloten. Hiermee wordt een besparing van € 1,2 miljoen per jaar gerealiseerd. Deze besparing is inmiddels opgenomen in de MJPB 2018-2021. | |||
PD9.03 | Meerjarig stabiel niveau van de omslagrente | ||
Als gevolg van nieuwe regels in het BBV komt dit prestatiedoel de komende jaren sterk onder druk te staan. Gemeenten krijgen het voorschrift met de omslagrente de gemiddelde marktrente te volgen binnen een bandbreedte van +/- 0,5 %. Hiermee wordt het heel moeilijk tot bijna onmogelijk een meerjarig stabiele omslagrente te realiseren wanneer het primaire uitgangspunt van de financieringsfunctie blijft de gemeente langjarig zo goedkoop mogelijk te financieren. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
Niet van toepassing.
Overzicht Lasten en Baten
Financien en bedrijfsvoering | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -97.205 | -90.559 | -83.662 | -103.576 | -19.915 | ||
Baten | 496.653 | 481.037 | 493.376 | 509.782 | 16.405 | ||
Saldo lasten en baten | 399.448 | 390.478 | 409.715 | 406.205 | -3.509 | ||
Toevoegingen aan reserves | -42.449 | -6.915 | -10.409 | -11.030 | -621 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 15.788 | 7.199 | 18.497 | 19.034 | 537 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -26.661 | 284 | 8.088 | 8.004 | -84 | ||
Gerealiseerd resultaat | 372.787 | 390.762 | 417.803 | 414.209 | -3.593 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Financien en bedrijfsvoering | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T01A | Bestuur | 0 | -1 | 43 | 0 | -43 | |||
T03 | Beheer overige gebouwen en gronden | -2.059 | -2.471 | -2.079 | -1.982 | 97 | |||
T04 | Overhead | -49.398 | -46.194 | -46.802 | -57.092 | -10.290 | |||
T05 | Treasury | 13.305 | 15.371 | 16.781 | 15.272 | -1.510 | |||
T061 | OZB woningen | 39.831 | 42.742 | 42.614 | 23.013 | -19.601 | |||
T062 | OZB niet-woningen | 6.267 | 6.878 | 6.878 | 28.041 | 21.163 | |||
T064 | Belastingen Overig | 1.679 | 376 | 376 | 356 | -20 | |||
T07 | Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | 361.743 | 353.960 | 366.328 | 367.096 | 768 | |||
T08 | Overige baten en lasten | -3.967 | -11.950 | -6.035 | -642 | 5.393 | |||
T09 | Vennootschapsbelasting (VpB) | -173 | -649 | -649 | -919 | -270 | |||
T34A | Economische promotie | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
T72B | Riolering | 15.337 | 15.743 | 15.743 | 15.984 | 241 | |||
T73B | Afval | 15.164 | 15.233 | 15.233 | 15.485 | 252 | |||
T74A | Milieubeheer | 1.696 | 1.440 | 1.284 | 1.594 | 310 | |||
Saldo lasten en baten | 399.448 | 390.478 | 409.715 | 406.205 | -3.509 | ||||
T04 | Overhead | -1.579 | -348 | 667 | 866 | 199 | |||
T05 | Treasury | -654 | -575 | -874 | -874 | 0 | |||
T07 | Alg uitk en ov uitk gemeentefonds | -3.111 | -190 | -584 | -908 | -324 | |||
T08 | Overige baten en lasten | -21.317 | 1.397 | 8.879 | 8.920 | 41 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -26.661 | 284 | 8.088 | 8.004 | -84 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | 372.787 | 390.762 | 417.803 | 414.209 | -3.593 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T04 Overhead | -10.288 | N | ||||
Indirecte personeelskosten | -4.862 | N | Het nadeel wordt voor € 4,3 miljoen veroorzaakt door een overschrijding van de personele kosten op de overheadafdelingen. Dit wordt veroorzaakt doordat de formatie moet worden afgebouwd als gevolg van de verzelfstandigingen en hierdoor frictiekosten ontstaan. In taakveld T08 zijn hiervoor stelposten opgenomen, die dus ook in samenhang met dit nadeel moeten worden gezien. Per saldo weinig effect op de begroting. Er ontstaan wel nadelige effecten als gevolg van de niet begrote kosten van voormalig personeel en mobiliteitskandidaten. | L | I | AR |
Doorbelaste uren | -1.700 | N | Dit nadeel ontstaat als gevolg van verminderde rendabiliteit. | L | I | AR |
De Connectie (diversen) | -4.055 | N | Het 73% aandeel van de transitiekosten voor 2016 en 2017, in totaal € 2,4 miljoen, is in 2017 ten laste van het resultaat gebracht. | L | I | AR |
De Connectie (kosten sociaal statuut) | -536 | N | Op 1 juli 2017 is bedrijfsvoersingsorganisatie De Connectie voor de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden officieel van start gegaan. Het betreffende personeel van de gemeente Arnhem is ingaande 1 juli 2017 overgegaan naar De Connectie. Ten behoeve van deze overgang is een specifiek Sociaal statuut opgesteld, waarin afspraken zijn gemaakt over de rechten en plichten van medewerkers. Het Sociaal statuut leidt op een aantal elementen tot meerkosten, die grotendeels binnen de begroting worden opgevangen. De afkoop van verlofrechten leidt tot een incidenteel nadeel. Dit nadeel wordt gedeeltelijk gedekt uit de voorziening spaarverlof, voor het overige zal dit ten laste komen van de algemene middelen. | L | I | AR |
Doorbelaste uren | -200 | N | Als gevolg van ziekte en vacatureruimte zijn er minder uren geschreven dan begroot. Daardoor wordt het beoogde dekkingsresultaat voor de overhead niet gerealiseerd. | L | I | AR |
Vrijval voorziening | 1.479 | V | De voorziening ter egalisatie van de onderhoudskosten in relatie tot het vastgoedbeheerplan valt in 2017 volledig vrij. De voorziening is bedoeld om de kosten van het onderhoud te egaliseren en datzelfde doel wordt bereikt via het toevoegen van dit bedrag aan de bestaande bestemmingsreserve Vastgoed, waarvoor in 2018 een voorstel wordt gedaan. | B | I | AR |
T05 Treasury | -1.510 | N | ||||
Financieringsfunctie | -1.339 | N | Het resultaat op de financieringsfunctie valt uiteen in twee delen: Een nadeel van € 2.571.000 als gevolg van de lagere toerekening van rente aan een sterk verlaagde boekwaarde van de grondexploitatie. Deze verlaagde toerekening vloeit voort uit de door de gemeenteraad vastgestelde FJP 2016. In de begroting van de financieringsfunctie was uitgegaan van een oudere (hogere) raming van de boekwaarde. Tegenover dit nadeel staat een voordeel van € 1.232.000 vanwege het niet aanspreken van de rentebuffer, hiermee resteert uiteindelijk per saldo een nadeel van € 1.339.000 In dit resultaat is een administratief nadeel van € 500.000 verwerkt vanwege vergoeding van rente aan het taakveld GRP in R7, T72. | L&B | I | AR |
Dividend BNG | -171 | N | De BNG heeft bekend gemaakt dat de netto winst over het boekjaar 2016 € 369 miljoen bedraagt. Als aandeelhouder levert dit de gemeente Arnhem € 814.000 op. Ten opzichte van de (foutief) begrote € 985.000 in de MJPB voor 2017 een nadeel van € 171.000. | B | I | AR |
T061 OZB woningen | -19.601 | N | ||||
OZB | -19.601 | N | Dit nadeel kan gezamenlijk worden beschouwd met het voordeel op T062, per saldo resteert een voordeel van € 1.430.000 bestaande uit: | B | I | AR |
T062 OZB niet-woningen | 21.162 | V | ||||
OZB | 21.162 | V | Zie toelichting hierboven. | B | I | AR |
T07 Alg uitkering en ov uitk gemeentefonds | 768 | V | ||||
Gemeentefonds | 768 | V | Gemeentefonds, voordeel op baten € 768.000 door stijging accres ten opzichte van de meicirculaire 2017 (uit september- en decembercirculaires), actualisatie verdeelmaatstaven algemene uitkering en hogere ontvangsten gemeentefonds oude jaren (2015 en 2016). | B | I | AR |
T08 Overige baten en lasten | 5.393 | V | ||||
Algemene stelposten | 4.460 | V | Voordeel op stelposten Bedrijfsvoering ten behoeve van de frictiekosten voor afbouw formatie. Dit moet in samenhang worden gezien met de resultaten op taakveld 04 Overhead. | L | I | AR |
Onvoorzien en strikt onvermijdbaar | 969 | V | Dit jaar is voor circa € 70.000 een beroep gedaan op deze budgetten ter waarde van in totaal € 1.039.000 (€ 272.000 onvoorzien en € 767.000 strikt onvermijdbaar). Het restant kan daarom weer terugvallen ten gunste van de algemene reserve. | L | I | AR |
T09 VpB | -270 | N | ||||
Vennootschaps-belasting (VpB) | -270 | N | Dit wordt veroorzaakt doordat in de voorlopige aanslag over het jaar 2016 € 427.000 is betaald, terwijl maar € 127.000 was verwacht. De positieve resultaten waarover vpb is betaald betreft de parkeergarages. Over het jaar 2017 is een voorlopige aanslag betaald van € 427.000, een schatting op grond van 2016. | L | I | AR |
T72B Riolering | 241 | V | ||||
Rioolheffing | 241 | V | Meeropbrengst rioolheffing woningen en niet-woningen € 241.000. Deze meeropbrengst wordt veroorzaakt door de afwikkeling van voorgaande belastingjaren en een stijging van WOZ waarde hoger dan begroot. | L | I | AR |
T73B Afval | 252 | V | ||||
Afvalstoffenheffing | 252 | V | Meeropbrengst afvalstoffenheffing € 215.000. De meeropbrengst op afvalstoffenheffing is het gevolg van een grotere toename van het aantal huishoudens dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden. | L | I | AR |
T74A Milieubeheer | 310 | V | ||||
Doorbelasting serviceafdelingen aan ODRA | 310 | V | Er zijn in 2017 vier kwartaal-voorschotten geboekt op één grootboekcombinatie op dit taakveld. De serviceverlening is op begrotingsbasis verdeeld over meerdere taakvelden. | B | I | AR |