Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T81 | Ruimtelijke Ordening | ||
T82 | Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen) | ||
T83 | Wonen en bouwen |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Centrumstad aan de rivier en Vitale economie.
VAN WIJKEN WETEN: veranderopgaven Wijksturing in uitvoering en Transformatie sociaal domein.
Prioriteiten 2017
Ruimtelijke ordening
- Evenwicht tussen het volgen van een heldere ruimtelijke koers op hoofdlijnen en het flexibel benutten van kansen en de energie vanuit de stad (inspelen op de eigen Arnhemse kwaliteiten en om ruimte te geven aan creativiteit en ondernemerschap0. Flexibiliteit in de uitvoering vraagt om robuuste en heldere kaders op hoofdlijnen, zoals bestemmingsplannen.
- Actualisering oude bestemmingsplannen.
- Voorbereiding invoering nieuwe Omgevingswet.
Grondbeleid
- Situationeel toepassen van gemeentelijk grondbeleid en de al onder handen zijnde gemeentelijke grondexploitaties tot een goed einde brengen (Arnhem Centraal, de zuidelijke binnenstad en Schuytgraaf).
- Hanteren van situationeel grondbeleid (inspelen op nieuwe ontwikkelingen en bieden van maatwerk per situatie en locatie).
- Exploitatiegronden die nog in handen zijn van de gemeente, maar waar nog geen plan voor is, zo goed mogelijk (zowel beleidsmatig als opbrengstmatig) inzetten voor de ontwikkeling van de stad.
- Andere partijen die aan de slag zijn of willen gaan met de ontwikkeling van de stad, worden hierbij gestimuleerd en (kostenneutraal) begeleid.
- Afronden lopende gemeentelijke investeringsprojecten (zoals Malburgen en Presikhaaf).
Wonen en bouwen
- Versterken Arnhem als aantrekkelijke woonstad in de regio (kwaliteit van bestaande woningaanbod als nieuwbouwplannen, woon- en leefomgeving, uitwerking Uitvoeringsagenda 2017-2018 van de Arnhemse woonprincipes 2016-2025).
- Arnhem heeft meer ruimte in de stad dan invullingsmogelijkheden. Ontwikkelen van een strakke koers (wat is nodig om de aantrekkelijkheid van de stad te behouden met welke keuzes).
Ruimtelijke ordening
- De economie en de woningmarkt draaien op volle toeren, vanuit de markt komen veel initiatieven, ongeveer 30 ontwikkelingsplannen van derden zijn met succes begeleid. Aansprekende voorbeelden zijn: Coberco (melkfabriek), Mozaïek, RIN-locatie, Buitenplaats Koningsweg, Tuin van Elden, ING Velperweg, de HES Arnhems Buiten, AKZO-locatie en Dominee Bechtlaan.
- Voor Stadsblokken en Meinerswijk is in 2017 het masterplan vastgesteld en wordt het bestemmingsplan voorbereid.
- In 2017 zijn 13 bestemmingsplannen door de gemeenteraad vastgesteld. Het gaat voornamelijk om ontwikkelbestemmingsplannen die ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk maken. Hiermee is een bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van Arnhem. Er is één beheerbestemmingsplan vastgesteld voor de wijken langs de Velperweg. Hiermee geldt voor deze wijken weer een actueel bestemmingsplan.
- Het aantal uitgegeven Particulier Opdrachtgeverschap kavels loopt goed, het aanbod begint op te raken; er zijn nog 17 kavels beschikbaar.
- De gemeenteraad is op 6 maart 2017 door middel van een raadsactiviteit en een plan van aanpak nader geïnformeerd over de Omgevingswet. Inmiddels is een kernteam Omgevingswet opgericht en zal de raad in 2018 bij de verdere uitwerking worden betrokken.
Grondbeleid
- Over 2017 bedraagt het positief resultaat op de grondexploitaties € 25 miljoen. Dit komt met name door een wijziging van de richtlijnen vanuit de commissie BBV (verplichting tot tussentijdse winstneming op de winstgevende grondexploitaties).
- In 2017 zijn 30 kavels uitgegeven.
Wonen en bouwen
- De prestatieafspraken met woningcorporaties zijn grotendeels uitgevoerd.
- De gemiddelde energielabel van corporatiewoningen is nu C. De komende jaren moet dit B worden.
- Arnhem is buiten de Randstad koploper in het transformeren van kantoren naar woningen.
- Met corporaties is een overeenkomst gesloten waarin zij jaarlijks 120 woningen, onder bepaalde condities, beschikbaar stellen voor de huisvesting van (maatschappelijke) doelgroepen in het kader van Beschermd Wonen.
- Inwoners zijn gestimuleerd langer zelfstandig thuis te wonen. Zo is er een folder met als doel bewustwording en het preventief veiliger maken van de woning verspreid en is onderzoek gedaan naar investeringsbereidheid van 55+ om hun woning aan te passen en veiliger te maken.
- De starterslening is in 2017 uitgeput. Circa 400 starters hebben van de regeling gebruik gemaakt.
- In de prestatieafspraken met corporaties zijn afspraken gemaakt over het toevoegen van levensloopbestendige woningen en over de duurzaamheidsambities (label B in 2020).
- Er zijn netto 625 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad (indicatief).
Verbonden partijen
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Hoog | |
Doel | Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Wonen en Ruimte | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD8.01 | Het begeleiden van ontwikkelingsplannen van derden (andere grond-pandeigenaren dan de gemeente) | ||
In 2017 zijn ongeveer 30 plannen begeleid. | |||
PD8.02 | Aanbieden van voldoende betaalbare huurwoningen | ||
De Arnhemse woningvoorraad bestaat voor 36% uit corporatiehuurwoningen (26.510 woningen). De omvang van de kernvoorraad (zelfstandige huurwoningen met een huurprijs tot € 635) groeit, maar is nog niet op de afgesproken omvang van 22.000 woningen. Op dit moment loopt er een onderzoek (in opdracht van de gemeente en de woningcorporaties) naar de gewenste omvang en differentiatie van de kernvoorraad voor de komende jaren. | |||
PD8.03 | Huisvesting bieden aan specifieke doelgroepen | ||
Van een echt doelgroepenbeleid is geen sprake. Het streven is een inclusieve woningmarkt en diversiteit in de woningvoorraad. Doel daarvan is dat iedereen, jong en oud, gezond of beperkt kan wonen in een veilige betaalbare (aanpasbare) woning. | |||
PD8.04 | Vergroten van de energieprestatie en duurzaamheid van de bestaande sociale voorraad | ||
Met de corporaties is afgesproken dat zij in 2020 hun woningvoorraad op gemiddeld label B (1,2-1,4) hebben. Dat verwachten ze te halen. Hun investering in 2017 heeft tot het volgende geleid. gemiddelde label 2016 VHV label C (1,63) In de komende jaren investeren de corporaties om op label B uit te komen door duizenden woningen aan te pakken. Verder zijn er afspraken dat de corporaties ernaar streven energieneutraal te bouwen en te experimenteren. | |||
PD8.05 | Doorstroming bevorderen aan de onderkant van de woningmarkt | ||
Bevorderen van de doorstroming in de Arnhemse woningmarkt gaat op een aantal manieren:
met behulp van de starterslening een bestaande koopwoning en zorgde voor minimaal twee tot drie verhuisbewegingen op de woningmarkt. De Starterslening is in de loop van 2017 uitgeput. Een doorstart is niet voorzien;
mogelijk (levensloopgeschikte) nieuwbouwwoningen toe te voegen aan de voorraad en door het transformeren van
meer doorstroming vanaf de onderkant van de woningmarkt. Toch komt de doorstroming in de sociale huursector door andere trends en ontwikkelingen wat moeizamer op gang. Dit komt | |||
PD8.06 | Zelf bouwen bevorderen | ||
Particulier Opdrachtgeverschap (PO) loopt goed, zo goed zelfs dat het kavelaanbod vanuit de gemeente op begint te raken en nieuwe kavels nodig zijn. | |||
PD8.07 | Kwaliteit verbeteren van de bestaande woningvoorraad | ||
In de sociale huurvoorraad wordt een slag gemaakt in verduurzaming naar gemiddeld label B in 2020:
| |||
PD8.08 | Inwoners langer zelfstandig laten wonen | ||
Door het scheiden van wonen en zorg zullen mensen langer zelfstandig in hun woning willen of moeten blijven wonen, ook als ze daar zorg of hulp bij nodig hebben. Vanuit het procesplan Langer zelfstandig wonen is een aantal zaken tot stand gekomen dan wel in gang gezet:
|
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T81 | Ruimtelijke Ordening | ||
Vaststelling 10 bestemmingsplannen per jaar | |||
In 2017 zijn 13 bestemmingsplannen door de gemeenteraad vastgesteld. Het gaat voornamelijk om ontwikkelbestemmingsplannen die ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk maken. Hiermee is een bijdrage geleverd aan de verdere ontwikkeling van Arnhem. Er is één beheerbestemmingsplan vastgesteld voor de wijken langs de Velperweg. Hiermee geldt voor deze wijken weer een actueel bestemmingsplan. | |||
T82 | Grondexploitatie (niet-bedrijven terreinen) | ||
Een overall positief resultaat op alle grondexploitaties. | |||
Over 2017 wordt een incidenteel positief resultaat op de grondexploitaties voorzien van circa € 25 miljoen. Dit komt vooral door een wijziging van de richtlijnen vanuit de commissie BBV. De gewijzigde regelgeving dwingt tot een tussentijdse winstneming op de winstgevende grondexploitaties. | |||
T83 | Wonen en bouwen | ||
Prestatieafspraken met woningcorporaties. | |||
De voor 2017 gemaakte afspraken worden grotendeels uitgevoerd. In september 2017 heeft de werkgroep van gemeente, corporaties en Huurdersbelangorganisaties een toelichting op de uitvoering en de samenwerking gegeven. Het blijkt dat in de praktijk onderwerpen waar gemeente samen met de corporaties en Huurderbelangorganisaties onderzoek moeten doen of dat het meer tijd vraagt (bijvoorbeeld opnieuw bepalen kernvoorraad, onderzoek sociale grondprijzen, levensloopgeschikt maken van woningen en de relatie met WMO aanpassingen) dat die onderwerpen nog niet zijn afgerond en doorlopen in 2018. De HBO hebben veel tijd gestoken in kennis. Er zijn themabijeenkomsten gehouden om elkaar te inspireren, zoals rond duurzaamheid, leefbaarheid, betaalbaarheid en nieuwbouw. De samenwerking is intensief en wordt als goed ervaren. | |||
Streefwaarde: 0 omgevingsvergunningen van rechtswege verleend wegens overschrijding fatale termijn. | |||
In 2017 zijn vijf omgevingsvergunningen van rechtswege verleend, doordat ODRA op piekmomenten te weinig capaciteit beschikbaar had. Het ging daarbij om vergunningen voor werkzaamheden van relatief geringe omvang. | |||
Streefwaarde: 80% reguliere omgevingsvergunningen bouw binnen een afhandelingstermijn van 8 weken | |||
Van de 701 WABO-omgevingsvergunningen met reguliere termijn die ODRA in 2017 heeft afgehandeld, zijn er 392 binnen 8 weken verleend. Van het deel dat niet binnen 8 weken is verleend, heeft ODRA in 70 gevallen verlenging van de afhandelingstermijn gevraagd vanwege de werkdruk op piekmomenten. Vijf vergunningen hebben de fatale termijn overschreden. In totaal komt dit neer op 11% van de reguliere vergunningen dat vertraging heeft opgelopen door werkdruk bij ODRA. | |||
25 te begeleiden plannen per jaar. | |||
Er zijn dit jaar ongeveer 30 plannen van externe partijen begeleid. | |||
Groei van de woningvoorraad. | |||
In 2017 zijn netto 625 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. De aantallen zijn nog indicatief. Zodra de definitieve cijfers van het CBS er zijn, worden deze ingevuld. |
Overzicht Lasten en Baten
Wonen en Ruimte | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -59.037 | -45.405 | -78.313 | -62.132 | 16.181 | ||
Baten | 53.550 | 45.878 | 77.810 | 86.595 | 8.784 | ||
Saldo lasten en baten | -5.487 | 473 | -503 | 24.463 | 24.965 | ||
Toevoegingen aan reserves | -952 | -1.337 | -1.720 | -11.273 | -9.553 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 4.386 | 2.865 | 2.018 | 2.858 | 840 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 3.434 | 1.529 | 298 | -8.415 | -8.713 | ||
Gerealiseerd resultaat | -2.053 | 2.002 | -204 | 16.048 | 16.252 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Wonen en Ruimte | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T21A | Verkeer en vervoer | -225 | 0 | 0 | 100 | 100 | |||
T22A | Parkeren | -21 | 0 | 0 | -4 | -4 | |||
T24A | Economische Havens en waterwegen | -27 | 0 | 0 | 65 | 65 | |||
T25A | Openbaar vervoer | 0 | 0 | 65 | 47 | -18 | |||
T54A | Musea | -2 | 0 | 0 | 11 | 11 | |||
T57C | Openbaar groen en (openlucht) recrea | 4 | 0 | 0 | -45 | -45 | |||
T72A | Riolering | 270 | 0 | 0 | -109 | -109 | |||
T73A | Afval | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | |||
T74B | Milieubeheer | -556 | 0 | 0 | -79 | -79 | |||
T81 | Ruimtelijke Ordening | -1.028 | -1.129 | -892 | -922 | -29 | |||
T82 | Grondexploit (niet-bedrijventerrein) | -288 | -179 | -776 | 24.272 | 25.048 | |||
T83 | Wonen en bouwen | -3.615 | 1.781 | 1.101 | 1.122 | 22 | |||
Saldo lasten en baten | -5.487 | 473 | -503 | 24.463 | 24.965 | ||||
T82 | Grondexploit (niet-bedrijventerrein) | 1.479 | 383 | 480 | -8.141 | -8.621 | |||
T83 | Wonen en bouwen | 1.955 | 1.145 | -182 | -274 | -92 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 3.434 | 1.529 | 298 | -8.415 | -8.713 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -2.053 | 2.002 | -204 | 16.048 | 16.252 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T82 Grondexploit (niet-bedrijventerrein) | 25.048 | V | ||||
Winstneming BBV wijziging | 18.800 | V | Tussentijdse winstneming vastgestelde grondexploitaties voordeel € 18.800.000. | B | I | AR & BR |
Verkoopresultaat en beheer strategische posities | 3.014 | V | Het appartementencomplex op de hoek Eusebiusplein/ Rodenburgstraat is verkocht met een voordelig resultaat van € 2.794.000 ten opzichte van de boekwaarde. Daarnaast is op het beheer van het strategisch bezit een voordeel gerealiseerd van € 195.000. Het resultaat op het onderdeel Strategische posities komt ten gunste van de BR Strategische posities voor € 761.000, in verband met het maximaal toegestane saldo op deze BR (€ 1,5 miljoen). Het restant resultaat van € 2.253.000 komt conform de nota Grondbeleid ten gunste van de BR Grondexploitatie. | B | I | BR |
Resultaat erfpacht | 2.567 | V | Er zijn hogere erfpachtcanons ontvangen. Daarnaast zijn enkele erfpachtpercelen met een boekwinst verkocht. Het resultaat, wordt conform de nota Grondbeleid, ten gunste van de BR Grondexploitatie gebracht. | B | I | BR |
Niet geboekte bijdrage aan project Zuidelijke Binnenstad | 1.350 | V | Begroot was een onttrekking van € 1.350.000 uit de BR Zuidelijke Binnenstad aan het project Zuidelijke binnenstad. In 2017 hoefde nog geen gebruik gemaakt te worden van deze bijdrage. Onder lasten een voordeel en onder onttrekking reserves een nadeel. | L | I | BR |
Resultaat afgesloten grex projecten | -755 | N | Nadeel op afgesloten projecten van € 755.000. | B | I | AR & BR |
T83 Wonen en bouwen | 22 | V | ||||
ODRA: leges-inkomsten | 606 | V | In de jaarrekening 2016 zijn tegenvallende leges inkomsten uit de bouw geconstateerd. Daarom is bij de perspectiefnota besloten om de begrote inkomsten met € 1,2 miljoen neerwaarts bij te stellen (van € 4,4 miljoen naar € 3,2 miljoen). Toch is de daling van de inkomsten uit WABO-leges voor 2017 meegevallen. Voor 2017 zijn de inkomsten € 3,9 miljoen, dat is circa € 0,6 miljoen meer dan de neerwaarts bijgestelde begroting. | B | I | AR |
ODRA: extra kosten toegenomen volume | -512 | N | De meerkosten van € 512.000 worden veroorzaakt door een hoger aantal aanvragen voor met name kleinere bouwvergunningen. De gemeente Arnhem heeft ODRA verzocht om besparingsmogelijkheden binnen bestaande werkprocessen te inventariseren. ODRA geeft aan dat besparingsopties kunnen leiden tot het niet voldoen aan wettelijke voorschriften of het niet halen van termijnen. Er wordt gewerkt aan een overzicht van besparingsopties en bijbehorende consequenties. | L | S | AR |