Overzicht verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten
Verbonden partij: | Bank Nederlandse Gemeenten | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Opgericht | 1914 | |||
Type samenwerking | Productiebedrijf | |||
Deelnemers in de samenwerking | ||||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Wethouder dhr. M.A.R. Leisink. | ||
Ambtelijk | Dhr. M.H. Wachtmeester (concerntreasurer) als gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering. | |||
Doelstelling | De BNG, opgericht in 1914, is de bank van de overheid en voor het maatschappelijk belang. De BNG voorziet in zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening en biedt zo toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector. De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. | |||
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 4486 | 4953 | ||
Vreemd Vermogen | 149483 | 135041 | ||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | -985 | -814 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie van de gemeente Arnhem (zie paragraaf weerstandsvermogen).
|
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
BVO De Connectie
Verbonden partij: | BVO De Connectie | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 1 juli 2017 | |||
Type samenwerking | Gemeenschappelijke Regeling met de gemeenten Renkum en Rheden | |||
Deelnemers in de samenwerking | gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Wethouder Financiën | ||
Ambtelijk | Concerndirecteur (Stef Schuijt) | |||
Doelstelling | De gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden hebben november 2015 ingestemd met het oprichten van een intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie (De Connectie). In deze uitvoeringsorganisatie zijn beleidsneutrale uitvoeringsprocessen (bedrijfsvoering en gemeentelijke belastingen) ondergebracht. | |||
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 13350 | |||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
De volgende risico's:
De Connectie is 1 juli 2017 gestart al Bedrijfsvoeringsorganisatie (G.R.) van de gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden. Voor het behalen van de doelstellingen blijkt het noodzakelijk om de werkprocessen sneller dan was voorzien te harmoniseren, strak in te regelen en verregaand te digitaliseren. Daarnaast zal extra specialistische capaciteit noodzakelijk zijn om maatregelen te nemen voor de risico's die de Europese privacy verordening met zich mee brengen. Beide ontwikkelingen zullen mogelijk leiden tot extra kosten in 2018. In eerste instantie zal De Connectie gebruik maken van de beschikbare begrotingsruimte, de eigen financieringsruimte en formatieruimte die daartoe flexibel zal worden ingezet. Alleen wanneer er in 2018 onverhoopt investeringen nodig blijken te zijn die later in de tijd, of niet, waren gepland en die niet binnen de bovengenoemde kaders zijn op te vangen, wordt daarvoor, op basis van een onderbouwde businesscase, uitbreiding van het kader gevraagd. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Verbonden partij: | BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 14 april 2016 | |||
Type samenwerking | Gemeenschappelijke regeling | |||
Deelnemers in de samenwerking | 19 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Dhr. G. Ritsema | ||
Ambtelijk | Mevr. E. Krabbenborg | |||
Doelstelling | Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. | |||
Bijdrage aan programma | R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | N.v.t. | |||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | -19 | |||
Vreemd Vermogen | 5950 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 3722 | 3758 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
|
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Dataland
Verbonden partij: | Dataland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Gouda | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | 2001 | |||
Type samenwerking | Samenwerkingsverband van gemeenten | |||
Deelnemers in de samenwerking | (Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | wethouder Financiën in de vergadering van certificaathouders | ||
Ambtelijk | Dirk Grosman | |||
Doelstelling | Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. | |||
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Gemeente Arnhem is certificaathouder en de waarde van deze certificaten bedraagt € 7.000. Hierbij is geen financieel risico, omdat de bijdrage van de gemeente in 2002 al is verwerkt in de jaarrekening. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Verbonden partij: | Economic Board regio Arnhem-Nijmegen | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | 16 februari 2016 | |||
Type samenwerking | Triple helix samenwerking tussen overheden, kennis/onderwijsinstelling en bedrijfsleven. | |||
Deelnemers in de samenwerking | 14 deelnemers: 5 leden vanuit overheden (burgemeesters, wethouders, gedeputeerden), 4 vanuit bedrijfsleven en 5 vanuit onderwijs/kennisinstellingen. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | wethouder Ron König | ||
Ambtelijk | ||||
Doelstelling | Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doeldienstige middelen. | |||
Bijdrage aan programma | R3 Economie | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | N.v.t. | |||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 362 | |||
Vreemd Vermogen | 492 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | 271 | |||
Bijdrage Arnhem | 154 | 154 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
De Economic Board is formeel 16 februari 2016 gestart. In 2017 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest voor en met ondernemers, bestuurders en kennisinstellingen om de economische kracht van de regio te profileren. De Economic Board steunt en draagt bij aan projecten die van belang zijn voor de economische groei en het vestigingsklimaat. Voorts stimuleren ze internationale connecties, organiseren matchmaking (partijen koppelen) en maken digitale promotiemiddelen zoals de 3D VR-film over de regio. Inmiddels heeft de Economic Board zich aangesloten bij de investeringsagenda van de gemeenten Arnhem-Nijmegen en Provincie Gelderland. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Euregio RijnWaal
Verbonden partij: | Euregio RijnWaal | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kleve | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 1 november 1993 (laatste statutenwijziging 1 maart 2007) | |||
Type samenwerking | Openbaar lichaam, overlegorgaan en ondersteunende organisatie voor grensoverschrijdende activiteiten en samenwerking. | |||
Deelnemers in de samenwerking | 55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 kamers van koophandel. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | R König (wethouder), C. Bouwkamp (raadslid), K. Bal (raadslid) en M. Venhoek (raadslid) | ||
Ambtelijk | H. van den Berg | |||
Doelstelling | De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie, maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | |||
Bijdrage aan programma | R3 Economie | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 1315 | |||
Vreemd Vermogen | 2392 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | 9 | |||
Bijdrage Arnhem | 27 | 27 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Geen. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Facility Point
Verbonden partij: | Facility Point | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Opgericht | 18-9-1999 | |||
Type samenwerking | Vastgoed exploitatie bedrijf | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. | ||
Ambtelijk | Dhr. T. Verschuren, Dhr. M. Wachtmeester (rol als aandeelhouder). | |||
Doelstelling | De gemeente Arnhem nam in 1998 vanuit haar betrokkenheid bij de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 het initiatief om de mogelijkheden te onderzoeken tot het oprichten van een Business Foothold en Support Center, later bekend onder de naam Facility Point Arnhem. Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. Color Business Centers is in september 2015 overgenomen door Regus, een wereldwijde speler op het gebied van verhuur van kantoorruimte en flexibele werkplekken. De naam Color Business Center blijft (voorlopig) bestaan. Missie Color Business Centers ontwikkelt en beheert business centers op een open, mensvriendelijke en professionele manier. Visie Color Business Centers:
| |||
Bijdrage aan programma | R3 Economie | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 1654 | |||
Vreemd Vermogen | 2134 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Risico's, waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie van de gemeente Arnhem (zie paragraaf weerstandsvermogen): De gemeente neemt deel in het aandelenkapitaal voor 37,5% ofwel € 239.936. In geval van faillissement loopt de gemeente risico tot het bedrag van het aandelenkapitaal. Voor dit uitstaande bedrag is een voorziening getroffen. De door de gemeente verstrekte achtergestelde lening is in 2017 afgelost. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
GO Arnhem Nijmegen City Region
Verbonden partij: | GO Arnhem Nijmegen City Region | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 2015 | |||
Type samenwerking | Samenwerking tussen gemeentelijke overheden | |||
Deelnemers in de samenwerking | 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Burgemeester Arnhem is onafhankelijk voorzitter. Wethouder Ritsema is lid Algemeen Bestuur | ||
Ambtelijk | ||||
Doelstelling | De Stadsregio Arnhem Nijmegen is als Wgr-plus in 2015 komen te vervallen. In 2015 hebben 19 gemeenten besloten om het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) Arnhem Nijmegen City Region op te richten om het regionale beleid aangaande economie, wonen, verkeer en duurzaamheid vorm te kunnen geven. Uit de bijdrage voor het GO wordt ook de Economic Board regio Arnhem Nijmegen (stichting met regionale partners uit de overheid, onderwijs- & onderzoek- en ondernemerswereld) en bureau Brussel (regionale vertegenwoordiging in de Europese hoofdstad) gefinancierd. Onderdeel van het GO is Bureau Brussel. Zij behartigt de belangen van de regio in de Europese hoofdstad. De gemeente Arnhem fungeert als faciliterende gemeente omdat de het GO geen rechtspersoonlijkheid bezit. | |||
Bijdrage aan programma | R2 Verkeer, vervoer en waterstaat | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 362 | |||
Vreemd Vermogen | 131 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 231 | 231 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Nader te bepalen |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
GR Onderwijszaken (GRO)
Verbonden partij: | GR Onderwijszaken (GRO) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | Opgericht, 6 mei 1996 BBO 96/173N | |||
Type samenwerking | Voor volwasseneneducatie: overlegorgaan bevoegd tot vaststellen hoofdlijnen van beleid en regionale strategie voor inkoop educatie. Voor leerplicht en RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten): bestuurlijke aansturing en gezamenlijke uitvoering van leerplicht en RMC. | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeenten Arnhem, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Wethouder Onderwijs dhr. H. König is lid van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling voor Onderwijszaken (GRO) | ||
Ambtelijk | N. Fowkes | |||
Doelstelling | De Gemeenschappelijke Regeling voor Onderwijszaken (GRO) bestaat uit drie percelen: volwasseneneducatie, leerplicht en RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten). Op 30 mei 2012 heeft de raad van Arnhem haar goedkeuring gegeven tot het treffen van de regeling voor de onderdelen volwasseneneducatie en leerplicht en op 26 mei 2014 voor het perceel RMC. Doelstelling volwasseneneducatie: behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de volwasseneneducatie. Doelstelling leerplicht en RMC: gezamenlijke bestuurlijke aansturing en gezamenlijke uitvoering van de wettelijke taken. Voor leerplicht betreft het de taken zoals vermeld in de Leerplichtwet. Voor RMC betreft het de taken zoals beschreven in artikel 8.3.2 lid 3 Wet Educatie en Beroepsonderwijs, artikel 162 b lid 3 Wet op de Expertise Centra en artikel 118 h lid 3 Wet op het Voortgezet Onderwijs. | |||
Bijdrage aan programma | R4 Educatie | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 662 | 662 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Risico van uittreding van een deelnemende gemeente. Risico van liquidatie van de regeling (wanneer ten minste twee derde van het aantal gemeenten hiertoe besluiten). Financieel risico van onrechtmatige besteding RMC middelen. Risico van afwijking van de begroting. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Lingezegen
Verbonden partij: | Lingezegen | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Elst | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 1 december 2010 | |||
Type samenwerking | Realisatie en beheer van (toekomstig) park | |||
Deelnemers in de samenwerking | Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Dhr. G. Elfrink | ||
Ambtelijk | Mevr. S. Hesseling | |||
Doelstelling | De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015). | |||
Bijdrage aan programma | R5 Cultuur, recreatie en sport | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 18336 | 15947 | ||
Vreemd Vermogen | 497 | 470 | ||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | -4555 | |||
Bijdrage Arnhem | 240 | 240 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Risico's, waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie van de gemeente Arnhem (zie paragraaf weerstandsvermogen).
In 2017 is de uitvoering van de realisatie van het park verder vormgegeven. In de verschillende deelgebieden nadert het park haar voltooiing. Gedurende het jaar zijn de werkzaamheden voor de onderdelen Landbouwland en De Woerdt, op het onderdeel A-15 na, afgerond. Ook het onderdeel De Park is vrijwel afgerond op de spoorwegkruising na. Het onderdeel Waterrijk zal in 2018 worden afgerond. Daarna kan de beheerfase in gaan. Het jaar is afgesloten met een positief resultaat waardoor ongeveer € 0,7 miljoen kon worden toegevoegd aan de post "doorontwikkeling", die daarmee op circa € 4 miljoen. uit komt. Het afgelopen jaar heeft de verkoop van de zogenaamde gronden van de basisuitrusting door de provincie tot veel commotie geleid bij de 4 gemeenten. Aanvankelijk was het de bedoeling deze gronden te verkopen aan Staasbosbeheer of de GR park Lingezegen. In een later stadium hebben de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard ook aangegeven de gronden te willen kopen. Met name dit laatste voorstel heeft het afgelopen jaar veel onrust veroorzaakt tussen de 4 gemeenten en de provincie. De discussie over de grondverkoop is nog niet afgerond. Zoals het er nu uitziet zal er voor de zomervakantie 2018 een definitief besluit over genomen moeten worden. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Er zijn geen functionarissen die een beloning boven de norm hebben. Er zijn geen functionarissen die een beloning boven de norm hebben. Er zijn geen functionarissen die een beloning boven de norm hebben.
Nazorg bodem holding
Verbonden partij: | Nazorg bodem holding | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Ede | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Opgericht | 21 mei 2007 | |||
Type samenwerking | Uitvoering beheertaken overgedragen saneringslocaties (bodemverontreiniging). | |||
Deelnemers in de samenwerking | Aandeelhouders Arnhem, Nijmegen, diverse andere regiogemeenten en Waterschap Rijn-IJssel (WRIJ). | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | niet van toepassing (door de rechtsvorm kan er geen sprake zijn van formele bestuurlijke vertegenwoordiging). | ||
Ambtelijk | Jan Baron, afdelingshoofd Omgevingskwaliteit. | |||
Doelstelling | De maatschappelijke doelen van Nazorg Bodem Holding BV zijn vastgelegd in art. 3 van de statuten:
Nazorg Bodem BV is in 2016 opgegaan in de landelijke organisatie SBN (Stichting Bodembeheer Nederland). Hiermee is op een zeer gunstige manier | |||
Bijdrage aan programma | R7 Gezondheid en Milieu | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Verbonden partij: | Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 2013 | |||
Type samenwerking | Uitvoeringsorgaan. | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeenten Arnhem, Lingewaard, Renkum, Overbetuwe, Rijnwaarden, Rheden, Doesburg, Duiven, Zevenaar, Rozendaal, Westervoort, provincie Gelderland. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Wethouder dhr. G. Ritsema | ||
Ambtelijk | Thor Smits, Leo den Uil | |||
Doelstelling | Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water. | |||
Bijdrage aan programma | R7 Gezondheid en Milieu en R8 Wonen en ruimte | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 855 | |||
Vreemd Vermogen | 3394 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 4148 | |||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Landelijke ontwikkelingen met impact op ODRA: Omgevingswet, wet kwaliteitsborging bouwen, impact daarvan is nu nog niet in te schatten. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Parkeerbedrijf Arnhem
Verbonden partij: | Parkeerbedrijf Arnhem | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | 27-11-2007 | |||
Type samenwerking | College van B&W benoemt bestuurders en dient akkoord te gaan met een aantal in de statuten genoemde besluiten van het bestuur (zoals goedkeuring begroting en jaarrekening). De samenwerking is geregeld in een dienstverleningsovereenkomst. Deze overeenkomst is in 2010 geactualiseerd. | |||
Deelnemers in de samenwerking | ||||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | |||
Ambtelijk | ||||
Doelstelling | Het beheren van parkeervoorzieningen (garages) in Arnhem ten behoeve van de gemeente Arnhem, waarbij de stichting gebruik maakt van personeel dat daartoe bij haar in dienst is. Per 1 januari 2017 zijn de uitvoerende parkeertaken van de gemeente uitbesteed aan P1 Holding B.V. Het personeel van de Stichting Parkeerbeheer Arnhem (SPA) is overgegaan naar P1. De stichting is ontbonden. | |||
Bijdrage aan programma | R2 Verkeer, vervoer en waterstaat | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | 164 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Per 1 januari 2017 zijn de uitvoerende parkeertaken van de gemeente uitbesteed aan P1 Holding B.V. Het personeel van de Stichting Parkeerbeheer Arnhem (SPA) is overgegaan naar P1. De stichting is ontbonden. De jaarrekening 2016 is inmiddels vastgesteld en vergezeld van een goedkeurende verklaring van de accountant. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Regio Centraal Gelderland
Verbonden partij: | Regio Centraal Gelderland | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 1 april 2017 | |||
Type samenwerking | Intergemeentelijke samenwerking binnen een rechtspersoon. | |||
Deelnemers in de samenwerking | 11 regiogemeenten als het gaat om de algemene regeling, namelijk Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Wethouder werk & inkomen Ine van Burgsteden is lid van het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur | ||
Ambtelijk | N. Fowkes | |||
Doelstelling | De MGR biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. | |||
Bijdrage aan programma | R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | 1612 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 463 | 414 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Er zijn 11 gemeenten die deelnemen aan de module Inkoop. Het betreft hier de inkoop van zorg sociaal domein. De module bestaat uit een aantal percelen. Niet alle gemeenten doen aan alle percelen mee. Er is in 2017 gesproken over andere verdelingsafspraken van de bijdragen van de gemeenten aan de percelen. Dit kan voor een verhoging van de Arnhemse bijdrage in 2018 en verder zorgen. Ook is gesproken over het uitbreiden van het aantal fte in de module Inkoop, het is nog niet duidelijk om hoeveel fte het gaat. Het uittredingsrisico is minimaal. Hierover zijn bepalingen opgenomen. De gemeenten die niet langer deelnemen zijn nog vijf jaar aansprakelijk voor kosten die voortvloeien uit de periode dat ze wel deelnamen en voor de kosten die voortvloeien uit hun vertrek. Het toevoegen van nieuwe modules vanaf 2018 zorgt ervoor dat er (veel) meer mensen werkzaam zijn binnen de MGR. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Verbonden partij: | Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 11 maart 2002 | |||
Type samenwerking | Productiebedrijf/archief. | |||
Deelnemers in de samenwerking | De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Twee leden van het college van burgemeester en wethouders hebben zitting in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling | ||
Ambtelijk | Dhr. H. Hilbrand | |||
Doelstelling | Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan. | |||
Bijdrage aan programma | R5 Cultuur, recreatie en sport | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 229 | |||
Vreemd Vermogen | 21301 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 1118 | 1090 | ||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
De begroting, jaarplannen en rekening worden door het Gelders Archief jaarlijks voorgelegd aan de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling, dus ook aan Arnhem. Eventuele exploitatie-verliezen worden binnen de exploitatie van Het Gelders Archief opgevangen. In uitzonderlijke gevallen kunnen speciale tegenvallers worden omgeslagen ten laste van de deelnemende gemeenten, echter het merendeel van de inkomsten komt van rijkswege, wat de risico’s voor de deelnemende gemeenten verkleint. Daarnaast is er sprake van een eigen organisatie en momenteel een solide financiële basis. De Raad van de gemeente Arnhem heeft in april 2011 in het kader van de bezuinigingen besloten op de gemeentelijke bijdrage aan Het Gelders Archief vanaf 2013 een korting van € 105.000 toe te passen. Deze korting wordt tot en met circa 2016 ingevuld door een BTW-meevaller voor de gemeente op het functioneren van deze gemeenschappelijke regeling (teruggave BTW op de kosten van nieuwbouw archief in 2013). Daarna wordt de korting verrekend met de jaarlijkse bijdrage aan de regeling. Daarvoor is overeenstemming met de partners in de gemeenschappelijke regeling nodig (Rijk en andere gemeenten). Het overleg hierover is gaande. De prijscompensatie die door het Rijk wordt toegepast is in de laatste jaren hoger gebleken dan de gemeentelijke compensatie, maar dient door de gemeente overgenomen te worden. Dit heeft geleid tot een verschil in de door het college toe te kennen bijdrage en de op de gemeentelijke begroting beschikbare middelen van structureel circa € 25.000. Hiervoor wordt in 2016 een oplossing gezocht. Het vreemde vermogen per eind 2015 is bovenal een gevolg van het aangaan van een lening ten behoeve van nieuwbouw van het archief/depot (opgeleverd in 2013). Als onderdeel hiervan is onder andere in 2010 grond aangekocht. De gemeenschappelijke regeling is recent aangepast aan de wensen van het Rijk. Dat impliceert dat er geen vertegenwoordiging meer vanuit de gemeenteraad, maar enkel vanuit het college is in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Op basis van het jaarverslag 2016 wordt WNT-norm niet overschreden.
Scalabor B.V.
Verbonden partij: | Scalabor B.V. | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Opgericht | 9 november 2017 | |||
Type samenwerking | Scalabor B.V. is een 100% deelneming van de gemeente Arnhem. Statutaire doelstelling:(a) Het ondersteunen van kandidaat(werknemers) binnen de Provincie Gelderland met een tijdelijke of structurele afstand tot de arbeidsmarkt met het verkrijgen en behouden van passend werk. (b) Het ontzorgen - samen met regionale partners - van werkgevers bij de invulling van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om tot een meer inclusieve arbeidsmarkt te komen. (c) Het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | De inhoudelijk betrokken portefeuillehouder is de wethouder mw. I. van Burgsteden. | ||
Ambtelijk | De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. | |||
Doelstelling | Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven. | |||
Bijdrage aan programma | R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | n.v.t. | |||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 3500 | |||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 3500 | |||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
In het jaar 2017 zijn de voorbereidingen getroffen om Scalabor B.V. (werknaam: Werkbedrijf Arnhem) op te richten. Scalabor B.V. is opgericht door de gemeente Arnhem in november 2017. Op 22 december heeft het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven besloten om activiteiten per 1 januari 2018 over te dragen aan Scalabor B.V. De gemeente Arnhem heeft de aandelen volgestort voor een bedrag van € 3,5 miljoen. Tevens heeft het college besloten om borg te staan voor een bedrag van maximaal € 4 miljoen, zodat Scalabor B.V. een lening kan aangaan bij de BNG. Met de oprichting van de sociale onderneming Scalabor B.V. wil de gemeente Arnhem de volgende zaken bereiken:
|
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Scalabor voldoet aan de WNT
Sportbedrijf Arnhem
Verbonden partij: | Sportbedrijf Arnhem | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |||
Opgericht | 1-1-2017 | |||
Type samenwerking | Besloten Vennootschap | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeente Arnhem | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | n.v.t. | ||
Ambtelijk | Concerndirecteur | |||
Doelstelling | Vanaf 1 januari 2017 gaat het Sportbedrijf Arnhem, als afdeling van de gemeente Arnhem, verzelfstandigd verder als Sportbedrijf Arnhem B.V. De gemeente is hierin enig aandeelhouder. Met een beleidsopdracht worden de inhoudelijke en financiële kaders meegegeven aan het Sportbedrijf. | |||
Bijdrage aan programma | R5 Cultuur, recreatie en sport | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 500 | 500 | ||
Vreemd Vermogen | 14460 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 15847 | |||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Toezichtarrangement: op basis Algemene subsidieverordening Arnhem 2016 met diverse aanvullende eisen en via de aandeelhouder (eigenaar) en RvC. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Wordt aan voldaan.
Stadsregio Arnhem Nijmegen (in liquidatie)
Verbonden partij: | Stadsregio Arnhem Nijmegen (in liquidatie) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 20-2-1995 | |||
Type samenwerking | Overleg- en uitvoeringsorgaan, beleidsontwikkeling en allocatie van middelen | |||
Deelnemers in de samenwerking | 18 gemeenten in de regio Arnhem- Nijmegen | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | |||
Ambtelijk | dhr. G.J. Zwaal | |||
Doelstelling | De Stadsregio Arnhem Nijmegen was een zogenaamde Wgr-plusregio die in 2015 van rechtswege kwam te vervallen. De Stadsregio hadden bij wet vastgestelde taken en bevoegdheden. Naast dit wettelijke takenpakket speelde de Stadsregio in op verzoeken van de deelnemende regiogemeenten naar aanleiding van lokale ontwikkelingen. | |||
Bijdrage aan programma | R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
|
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Stedenlink
Verbonden partij: | Stedenlink | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | Besluit B&W 14 januari 2003 | |||
Type samenwerking | Overlegorgaan. | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Helmond, Deventer, Tilburg en Utrecht. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | wethouder dhr. M.A.R. Leisink | ||
Ambtelijk | dhr. S.R. Does | |||
Doelstelling | Deze landelijk opererende stichting stelt zich ten doel ontwikkeling en uitwisseling van kennis en ervaring tussen Nederlandse gemeenten te stimuleren. Doelgroep vormen gemeenten die voorop lopen op integraal informatie communicatie technologie (ICT) beleid met een sterke relatie tussen ICT en stedelijke samenleving. | |||
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Geen |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA)
Verbonden partij: | Stichting Samenwerkingsverband Glasvezelnetwerk Arnhem (SSGA) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | Raadsbesluit 16 januari 2013 | |||
Type samenwerking | ||||
Deelnemers in de samenwerking | ||||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Geen vertegenwoordiging in de deelnemende stichting; de deelneming valt binnen de portefeuille van Wethouder dhr. M.A.R. Leisink. | ||
Ambtelijk | W. van Uijthoven is als deelnemer vertegenwoordigd. | |||
Doelstelling | Doel van de deelneming is: het ten behoeve van haar deelnemers (non-profit) in eigendom verwerven en/of beheren en/of exploiteren van een glasvezelinfrastructuur. De stichting heeft een glasvezelnetwerk gerealiseerd en laat dit netwerk beheren. Inmiddels is op dit netwerk een groot aantal deelnemers in Arnhem aangesloten (zorg, onderwijs, gemeentelijke organisatie). Daarnaast is er een verbinding naar de Liemers en ook richting Rheden en Overbetuwe zijn er verbindingen. In 2013 is ook een verbinding gemaakt met de zusterorganisatie Teleman, die in Nijmegen e.o. actief is. De deelname levert Arnhem nog steeds goede betrouwbare dataverbindingen op tegen zeer lage kosten. | |||
Bijdrage aan programma | R9 Financiën en bedrijfsvoering | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Er zijn geen (financiële) risico’s. Arnhem heeft intussen een beperkt belang in de stichting. Het eigen vermogen bestaat in feite uit deelbelangen van de deelnemers in het netwerk (uit te betalen bij het uittreden van een deelnemer). De stichting is hierdoor ook volledig gefinancierd en kent geen structureel vreemd vermogen. De stichting functioneert feitelijk als een soort coöperatie. Op een moment in de toekomst moeten de verbindingen wellicht vervangen worden. Tot nu toe is er technisch echter nog geen slijtage. De stichting is zelf aan het onderzoeken of en wanneer vervanging aan de orde is en hoe dat te zijner tijd gefinancierd moet worden. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Verbonden partij: | Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | 3-1-2001 | |||
Type samenwerking | Overlegorgaan, beleidsontwikkeling en (beperkt) productiebedrijf. | |||
Deelnemers in de samenwerking | 16 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | Burgemeester dhr. A. Marcouch is voorzitter van het Algemeen Bestuur VGGM en de wethouder Zorg (volksgezondheid) dhr. M. Leisink is lid van het Dagelijks Bestuur. | ||
Ambtelijk | dhr. P. van Hoof (Veiligheid), mw. B. Willaert (publieke gezondheidszorg) en M. Meurs (jeugdgezondheidszorg). | |||
Doelstelling | In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 16 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken. | |||
Bijdrage aan programma | R1 Veiligheid, R7 Gezondheid en milieu | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 7844 | |||
Vreemd Vermogen | 43070 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
2017 is een beleidsarm jaar geweest. Doordat de vruchten van de jaren ervoor nu geplukt kunnen worden bij brandweer en bij crisisbeheersing is er tijd om te bekijken of de juiste dingen zijn gedaan en of dat op de juiste wijze is gebeurd. Dit zal in 2018 en 2019 leiden tot een meer actuele en up to date planvorming.
Deze doorontwikkeling heeft geleid tot lagere kosten. Vanaf 2018 kan een besparing worden ingeboekt van ongeveer € 300.000 op de jeugdgezondheidszorg. Deze besparing is onderdeel van de reeds ingevuld bezuinigingstaakstelling op VGGM van € 750.000. Op het gebied van de publieke gezondheidszorg is in 2017 extra ingezet op collectieve preventie van statushouders, proactieve taken op het gebied van infectieziektepreventie, de doorontwikkeling van de onderzoek-, informatie- en adviesfunctie en het verder vormgeven van de verbinding tussen publieke gezondheid en (sociale) veiligheid. Bezuinigingstaakstelling gemeente Arnhem: |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Veluws Brandweer Comité
Verbonden partij: | Veluws Brandweer Comité | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Apeldoorn | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Opgericht | 1951 | |||
Type samenwerking | De gemeente heeft geen directe werk- of aansturingsrelatie naar deze stichting. Beleidsinhoudelijk, bestuurlijk en financieel lopen deze contacten via onze verbonden partij VGGM. De financiële bijdrage van Arnhem bedraagt € 0,06 per inwoner en € 0,20 per hectare. Deze bijdrage is niet expliciet zichtbaar in de begroting van het VBC, omdat deze onderdeel is van het contractbedrag gemeentebrandweer met VGGM. | |||
Deelnemers in de samenwerking | Het bestuur van de stichting bestaat uit de brandweercommandanten van de regio Noord-Oost-Gelderland en VGGM. De raad van toezicht van de stichting bestaat uit het algemeen bestuur van de brandweerregio’s Noord-Gelderland en Gelderland-Midden, in casu namens VGGM de burgemeester van Ede. De gemeente is 'deelnemer’ en heeft uit hoofde van dit deelnemerschap voornamelijk een financiële verplichting. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | |||
Ambtelijk | DHr. P. van Hoof (Kabinet burgemeester) | |||
Doelstelling | Het voorkomen en beperken van bos- en natuurbranden op de Veluwe het verrichten van alle werkzaamheden die met het voorstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. | |||
Bijdrage aan programma | R1 Veiligheid | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie van de gemeente Arnhem (zie paragraaf weerstandsvermogen). Beleidsmatig zijn er geen risico’s, omdat de activiteiten van Het Veluwse Bosbrandweer Comité behoren tot activiteiten van de regionale brandweer van VGGM. Zou deze stichting er niet zijn, dan zou de regiobrandweer aanvullend zelf werkzaamheden op dit terrein op moeten pakken. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Niet van toepassing
Werkgeversservicepunt Midden-Gelderand
Verbonden partij: | Werkgeversservicepunt Midden-Gelderand | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | ||||
Opgericht | 2016 | |||
Type samenwerking | ||||
Deelnemers in de samenwerking | ||||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | |||
Ambtelijk | ||||
Doelstelling | De gemeente Arnhem werkt samen met het UWV, regiogemeenten en Presikhaaf Bedrijven in het Werkgeversservicepunt (WSP). De vorm van samenwerking wordt momenteel nog onderzocht. | |||
Bijdrage aan programma | R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | ||||
Vreemd Vermogen | ||||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | ||||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Verbonden partij: | Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven) | |||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Opgericht | Raadsbesluit 11 mei 1970, goedgekeurd door GS op 20 januari 1971 en in werking getreden op 18 februari 1971. | |||
Type samenwerking | De GR is opdrachtgever en eigenaar van Presikhaaf Bedrijven (PHB). Binnen PHB wordt werkgelegenheid geboden aan SW-medewerkers door middel van eigen productiefaciliteiten. Daarnaast vindt begeleiding plaats van de doelgroep of bedrijven, zodat de doelgroep bij bedrijven deelneemt aan het arbeidsproces. Tevens vindt verloning plaats van 2.292 SW-medewerkers (waarvan circa 1.200 Arnhemse SW-medewerkers). | |||
Deelnemers in de samenwerking | Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar. | |||
Vertegenwoordiging Arnhem | Bestuurlijk | het raadslid mw. P. Lunter en de wethouders mw. I. van Burgsteden en dhr. M. Leisink in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. I van Burgsteden en dhr. M. Leisink in het AB en het Dagelijks Bestuur (DB). | ||
Ambtelijk | ||||
Doelstelling | Deze regeling is in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit is het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. | |||
Bijdrage aan programma | R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning | |||
Herbeoordeling en toezichtarrangement | ||||
Financiele gegevens 2017 | ||||
Bedragen x € 1.000,00 | 01-01-2017 | 31-12-2017 | ||
Eigen Vermogen | 851 | |||
Vreemd Vermogen | 21995 | |||
Begroot 2017 | (Prognose) realisatie 2017 | |||
Exploitatieresultaat | ||||
Bijdrage Arnhem | 34149 | |||
Risicokompas | ||||
Risicoprofiel |
Toelichting |
De herbeoordeling van GR PHB heeft in 2015, op basis van de zogenaamde Bresdo-verkenning, geleid tot de inzet van de deelnemende gemeenten om de bedrijfsactiviteiten van PHB in onderdelen aan private partijen over te dragen. Voor aan aantal activiteiten bleek dit opportuun (overdracht van de kwekerij aan Darthuizergroep en Presikhaaf Schoolmeubelen aan Ahrend). Voor veel activiteiten zou dit naar verwachting echter leiden tot risico's op verlies van werkgelegenheid en de vangnet- en springplankfunctie voor de doelgroep. Eind 2017 zijn activiteiten overgedragen naar Scalabor B.V. waardoor risico lager is geworden. |
Wet Normering Topinkomens (WNT) |
Op basis van het jaarverslag 2016 en de begroting 2017 niemand. Het jaarverslag 2017 is nog onderhanden.