Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T01 | Bestuur | ||
T02 | Burgerzaken | ||
T04 | Overhead |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Vitale economie en Culturele eredivisie.
VAN WIJKEN WETEN: veranderopgave Wijksturing in uitvoering.
Prioriteiten 2017
Bestuur
- Bestuurlijke verhouding tussen raad, wijken en inwoners in verband met wijksturing via de Wijkprogramma's.
- Intensieve samenwerking in de regio en met het stedelijk netwerk Arnhem; en netwerken van steden.
Publieke dienstverlening
Optimalisering digitale dienstverlening, waarbij de publieke dienstverlening aan inwoners zonder digitale vaardigheden blijft gewaarborgd.
Bestuur
Sinds de stadsbrede invoering Van Wijken Weten zijn in 2017 voor alle wijken plannen gemaakt waarin ook diverse initiatieven van burgers op wijkniveau zijn ontwikkeld. Er tekent zich in toenemende mate een groeiende samenwerking af tussen inwoners, bedrijven en instellingen en de teams leefomgeving. De uitvoering van deze plannen is breed ter hand genomen.
Op regionaal niveau is met de ondertekening op 12 januari 2017 van het Bestuursakkoord Arnhem-Nijmegen met de Provincie Gelderland een belangrijke mijlpaal bereikt. Tevens is een nieuwe editie van de Investeringsagenda vastgesteld. Na de opheffing van de Stadsregio op 23 juni en de evaluatie van het GO Arnhem-Nijmegen kan worden gesteld dat de samenwerking voldoet aan de wensen en verwachtingen van de
betrokken gemeenten en dat een verdere doorontwikkeling op de gekozen koers mogelijk en wenselijk
is. Hiermee is weer nieuw elan in de samenwerking op regionaal niveau tot stand gekomen waar de Economic Board bij uitstek een voorbeeld van is.
Publieke dienstverlening
De digitalisering van burgerzaken is gestagneerd, doordat de ontwikkelingen bij de softwareleverancier minder snel gaan dan verwacht. Problemen met de stabiliteit en procesgang van het zaaksysteem hebben het gebruik van het digitale kanaal ontmoedigd. Alternatieve kanalen (telefoon, internet, baliebezoek) staan onverminderd open voor de inwoners. Nieuwe wegen van digitalisering en automatisering zijn verkend.
Verbonden partijen
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen. | |
GO Arnhem Nijmegen City Region | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Stadsregio Arnhem Nijmegen is als Wgr-plus in 2015 komen te vervallen. In 2015 hebben 19 gemeenten besloten om het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) Arnhem Nijmegen City Region op te richten om het regionale beleid aangaande economie, wonen, verkeer en duurzaamheid vorm te kunnen geven. Uit de bijdrage voor het GO wordt ook de Economic Board regio Arnhem Nijmegen (stichting met regionale partners uit de overheid, onderwijs- & onderzoek- en ondernemerswereld) en bureau Brussel (regionale vertegenwoordiging in de Europese hoofdstad) gefinancierd. Onderdeel van het GO is Bureau Brussel. Zij behartigt de belangen van de regio in de Europese hoofdstad. De gemeente Arnhem fungeert als faciliterende gemeente omdat de het GO geen rechtspersoonlijkheid bezit. | |
Stadsregio Arnhem Nijmegen (in liquidatie) | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Stadsregio Arnhem Nijmegen was een zogenaamde Wgr-plusregio die in 2015 van rechtswege kwam te vervallen. De Stadsregio hadden bij wet vastgestelde taken en bevoegdheden. Naast dit wettelijke takenpakket speelde de Stadsregio in op verzoeken van de deelnemende regiogemeenten naar aanleiding van lokale ontwikkelingen. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Algemeen bestuur en publieke dienstverlening | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD0.01 | Toegankelijk bestuur | ||
Door de inzet van wijkteams leefomgeving en het opstellen van wijkplannen heeft in 2017 de samenwerking tussen inwoners, bedrijven en instellingen en de gemeente een belangrijke impuls gekregen. | |||
PD0.02 | Bestuurlijk stelsel afstemmen op nieuwe koers Van Wijken Weten, waaronder wijksturing | ||
Gebleken is dat Van Wijken Weten niet zozeer om een nieuw bestuurlijk stelsel vraagt, maar om het realiseren van nieuwe vormen van samenwerking op wijkniveau. Hiervoor is in 2017 een belangrijke aanzet geleverd, waarbij de betrokkenheid van raadsleden door een breed scala aan wijkbezoeken is vormgegeven. | |||
PD0.03 | Digitalisering publieke dienstverlening | ||
De digitalisering en automatisering van producten op het gebied van burgerzaken verloopt minder voortvarend dan voorzien. Aanhoudende problemen met de stabiliteit en procesgang van het zaaksysteem hebben in 2017 genoopt tot extra personele inzet om de dienstverlening aan de inwoners op peil te houden. Er is dan ook besloten tot een pas op de plaats met de verdere digitalisering via het zaaksysteem tot de stabiliteit van het systeem gegarandeerd kon worden, wat tegen het einde van 2017 gelukkig het geval was. | |||
PD0.04 | Doelen Coalitieakkoord 2014-2018 'Met de Stad' incl. addendum (nov. 2015) realiseren | ||
De doelen uit het Coalitieakkoord 2014-2018 'Met de Stad' inclusief addendum (nov. 2015) zijn gerealiseerd. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T01 | Bestuur | ||
Resultaten onderzoeksprogramma Rekenkamer 2017 | |||
Algemeen: Onderzoeken: | |||
Introductieprogramma nieuwe raad 2018 | |||
Direct na de zomer heeft de griffie een start gemaakt met de aanloop naar de verkiezingen en het introductieprogramma van de raad. De voorbereidingen verlopen conform planning. | |||
Transparant bestuur: alle raadsvergaderingen zijn live via internet te volgen | |||
In 2017 werden er 97 vergaderingen van de raad en de raadskamers live uitgezonden. Hieronder begrepen waren alle vergaderingen van de raad met uitzondering van de vergadering waarin de raad de aanbeveling voor de nieuwe burgemeester deed en de besloten gedeelten van enkele raadsvergaderingen. | |||
T02 | Burgerzaken | ||
Resultaat onderzoek tegen adres- en identiteitsfraude | |||
Met de toenemende digitalisering stijgt het risico op adres- en identiteitsfraude. Burgerzaken informeert inwoners via de website en aan de balie over wat zij zelf kunnen doen om identiteitsfraude te voorkomen. Daarnaast werkt Burgerzaken samen met andere gemeenten, politie, marechaussee, immigratie- en naturalisatiedienst en openbaar ministerie in de Werkgroep Tegengaan Identiteitsfraude (WTI) Oost-Nederland. De marechaussee heeft in 2017 voor de Burgerzakenmedewerkers een verdiepingstraining verzorgd over bestrijding van identiteits- en documentfraude. Verder heeft Burgerzaken de voorbereidingen getroffen voor de aanschaf van nieuwe apparatuur om frauduleuze identiteitsdocumenten te helpen opsporen. | |||
Resultaat pilot invoering eID | |||
Door middel van de pilot met een digitale aanvraag van rijbewijzen is het DigiD beproefd op het betrouwbaarheidsniveau "substantieel". Tevens is Burgerzaken samen met Informatie actief geweest in de landelijke denktank voor doorontwikkeling van DigiD en E-herkenning. | |||
Resultaat pilot digitale aanvraag van rijbewijzen | |||
Hoewel het Rijk de officiële pilot met de digitale aanvraag van het rijbewijs moest uitstellen vanwege een noodzakelijke wetswijziging, die eind 2017 is aangenomen, heeft Burgerzaken reeds na de zomer van 2017 samen met de RDW een zeer geslaagde voorverkenning uitgevoerd. De deelnemers van het Arnhemse digipanel waren daarmee de eersten in Nederland die een digitaal aangevraagd rijbewijs uitgereikt hebben gekregen. Deze voorverkenning heeft nuttige input opgeleverd om de daadwerkelijke pilot in 2018 een vliegende start te geven. | |||
Alternatieve kanalen voor minder digivaardigen. | |||
Minder digivaardigen kunnen voor elk burgerzakenproduct telefonische ondersteuning krijgen via Klantenservice of persoonlijk terecht aan de balie. Burgerzaken en Klantenservice zijn gezamenlijk gestart om de mogelijkheden te verkennen van internetzuilen op het stadhuis waar inwoners, desgewenst met hulp van een gastvrouw of -heer, digitaal zaken met de gemeente kunnen regelen. Daarnaast heeft Burgerzaken in 2017 een klantenpanel ingesteld van laaggeletterden om de communicatie naar deze doelgroep te verbeteren. | |||
Toename gebruik van digitale dienstverlening | |||
Het gebruik van het digitale kanaal heeft in 2017 geen groei laten zien. De oorzaak hiervan is gelegen in enerzijds instabiliteit van het zaaksysteem en anderzijds een stagnatie van de verdere digitalisering van burgerzakenproducten doordat de softwareleverancier dat nog niet ondersteunt. | |||
T04 | Overhead | ||
Kwaliteitsniveau publieke dienstverlening verbeteren | |||
De publieke dienstverlening in Arnhem stond in 2017 wederom in het teken van bezuinigingen: de tweede tranche van de in 2013 opgelegde bezuinigingstaakstelling kreeg immers in 2017 haar beslag. Tegelijkertijd hebben zowel Burgerzaken als Klantenservice zich geconfronteerd gezien met grote drukte aan balies en telefoon als gevolg van een landelijk ongekende piek in aanvragen voor reisdocumenten en rijbewijzen, in combinatie met een instabiel zaaksysteem dat tot veel vragen van inwoners leidde. Door deze samenloop van omstandigheden heeft de kwaliteit van dienstverlening aan de inwoners in 2017 ontegenzeggelijk onder druk gestaan. |
Overzicht Lasten en Baten
Algemeen bestuur en publieke dienstverl | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -11.789 | -10.969 | -11.119 | -11.423 | -304 | ||
Baten | 4.764 | 3.589 | 3.933 | 4.992 | 1.059 | ||
Saldo lasten en baten | -7.025 | -7.380 | -7.186 | -6.431 | 755 | ||
Toevoegingen aan reserves | -73 | 0 | 0 | -16 | -16 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 125 | 0 | 0 | 28 | 28 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 52 | 0 | 0 | 12 | 12 | ||
Gerealiseerd resultaat | -6.973 | -7.380 | -7.186 | -6.419 | 767 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Algemeen bestuur en publieke dienstverl | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T01 | Bestuur | -4.526 | -4.865 | -4.840 | -4.057 | 783 | |||
T02 | Burgerzaken | -1.846 | -1.592 | -1.674 | -1.695 | -21 | |||
T04A | Overhead | -632 | -912 | -667 | -679 | -12 | |||
T08A | Overige baten en lasten | -21 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
T12A | Openbare orde en Veiligheid | 0 | -13 | -6 | 0 | 6 | |||
Saldo lasten en baten | -7.025 | -7.380 | -7.186 | -6.431 | 755 | ||||
T01 | Bestuur | 52 | 0 | 0 | -16 | -16 | |||
T04A | Overhead | 0 | 0 | 0 | 28 | 28 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 52 | 0 | 0 | 12 | 12 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -6.973 | -7.380 | -7.186 | -6.419 | 767 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T01 Bestuur | 783 | V | ||||
Liquidatie Stadsregio Arnhem Nijmegen | 543 | V | Dit voordeel bestaat voor het grootste deel uit de verdeling van het resterende vermogen als gevolg van de liquidatie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Voor Arnhem als een van de deelnemende gemeenten komt dit uit op een bedrag van € 543.000, dat kan vrijvallen naar de algemene middelen. | B | I | AR |