Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T11 | Crisisbeheersing en brandweer | ||
T12 | Openbare orde en veiligheid |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Centrumstad aan de rivier en Culturele eredivisie.
VAN WIJKEN WETEN: veranderopgave Wijksturing in uitvoering.
Prioriteiten 2017
- Basisveiligheid op orde in uitgaansgebieden, winkelgebieden, wijken en achter de voordeur.
- Vergroten bewustzijn van brandveiligheid.
- Intensieve aanpak radicalisering.
- Bestrijding mensenhandel en maatschappij ondermijnende activiteiten.
- Aanpassing/herijking van het Arnhemse prostitutiebeleid (Wet regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche 2017).
- Vanuit veiligheid meer aandacht voor lokale plekken van overlast en verloedering.
Basisveiligheid op orde
Er is vanuit het beleidsveld veiligheid aansluiting gezocht en gevonden bij de teams leefomgeving. Hiermee is uitwisseling van informatie over veiligheids- en overlastsituaties in de wijken en het werken aan en vinden van de meest passende oplossing vergemakkelijkt. Ook de contacten met andere partners in de wijken; sociale wijkteams, de wijkagent en de zorgoverleggen zijn verder uitgebouwd en worden onderhouden. Alles bij elkaar is in 2017 het netwerk op het terrein van zorg voor veiligheid in de stad versterkt, de kennis vergroot en de samenwerking sneller gevonden. Het draagt bij aan de aanpak van vraagstukken achter de voordeur, van onveiligheid en overlast, verwarde personen en rond (criminele) individuen of groepen. Bij de aanpak en bespreking van concrete casussen speelt het Veiligheidshuis een belangrijke rol. Te constateren valt dat in 2017 de route voor complexere gevallen vanuit de wijken naar het VHH beter wordt gevonden.
Vergroten bewustzijn van brandveiligheid
Eén van de onderdelen uit de Visie Brandveilig Leven is voorlichting geven aan burgers. Uit ervaring en onderzoek is gebleken dat het enkel voorlichten van burgers weinig blijvend effect heeft. Na een incident staan burgers meer open voor informatie over het voorkomen van incidenten in de toekomst. Zo wordt bij branden met een meer dan gemiddelde impact, bij voorkeur zo kort mogelijk op het incident, een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd: Voorlichting na Brand. In 2017 hebben deze bijeenkomsten ook weer plaatsgevonden.
Intensieve aanpak radicalisering
De dreiging van het jihadistisch gedachtegoed is nog steeds groot. De mogelijke terugkeer van uitgereisde Nederlanders blijft vragen om een nationale, regionale en lokale aanpak. Arnhem heeft voor 2017 en ook voor 2018 'versterkingsgelden' voor de bestrijding van radicalisering van het Rijk ontvangen. Aan de hand van het uitvoeringsplan is veel geïnvesteerd in preventie, begeleiding en repressie. Arnhem ondersteunt hierbij de regio en participeert in landelijke netwerken.
Bestrijding mensenhandel en maatschappij ondermijnende activiteiten
Er is een aanpak mensenhandel opgesteld en besproken in de raad. Met de uitvoering wordt gericht gewerkt aan het terugdringen van misstanden van mensenhandel. Ook hier is een goede samenwerking in de keten, met politie, justitie en diverse zorgpartijen, belangrijk voor het behalen van successen en resultaat.
Aanpassing/herijking van het Arnhemse prostitutiebeleid
De Wet regulering prostitutie (Wrp) laat nog op zich wachten. In Arnhem is in opdracht van de raad een onderzoek uitgevoerd naar prostitutie in Arnhem. De rapportage, van bureau Beke, is eind 2017 opgeleverd.
Arnhem participeert, ook in 2017, in het Landelijk Overleg Prostitutie.
Handhavingsacties bij massagesalons hebben geleid tot sluiting van een salon.
Vanuit veiligheid meer aandacht voor lokale plekken van overlast en verloedering
- Per 1 juli is het nieuwe coffeeshopbeleid vastgesteld. Er is stevig opgetreden tegen hennepkwekerijen.
Arnhem heeft zich bij het ministerie aangemeld als gemeente die experimenten rond legale wietteelt toejuicht en wil faciliteren/ begeleiden/ opzetten.
- Er is in samenwerking met het beleidsveld EZ gestart met een project ter verbetering van de Korenmarkt en omgeving. De integrale aanpak moet leiden tot een aantrekkelijker uitgaansgebied, met minder geweld en ondermijnende criminaliteit in de horeca.
- Er zijn, in samenwerking met OM, politie, RIEC, autoriteit op de kansspelen en de belastingdienst verschillende integrale activiteiten tegen ondermijning uitgevoerd.
- In 2017 is een 'panden-overleg' gestart met verschillende partijen (beleid, handhaving en brandweer). Het delen en verzamelen van informatie verbetert de gerichte aanpak en controle bij overbewoning of illegale kamerverhuur.
- Op 1 september is de portefeuille veiligheid en crisisbestrijding overgegaan naar de nieuwe burgemeester. Daarmee is een einde gekomen aan een periode van waarneming. In 2017 is het opstellen van nieuw Integraal Veiligheidsbeleid nog niet afgerond. In de eerste helft van 2018 zal dit aan de raad voor behandeling worden aangeboden.
Verbonden partijen
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 16 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken. | |
Veluws Brandweer Comité | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Het voorkomen en beperken van bos- en natuurbranden op de Veluwe het verrichten van alle werkzaamheden die met het voorstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. | |
Overige partijen
Openbaar ministerie, politie, hulpdiensten, crisisdiensten, (zorg-)partners in het Veiligheidshuis.
Veiligheid | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD1.01 | Bestrijden radicalisering | ||
In 2017 is vorm en inhoud gegeven aan het Uitvoeringsplan Radicalisering dat ook aan de raad ter informatie is aangeboden. De aanpak is gedifferentieerd: repressie, preventie-projecten en casusbegeleiding (binnen het Veiligheidshuis). | |||
PD1.02 | Bestrijden mensenhandel | ||
In juni 2017 heeft het college het Uitvoeringsplan Mensenhandel 2017-2020 vastgesteld om de aanpak gericht op preventie, repressie en (na-)zorg te intensiveren. | |||
PD1.03 | Bestrijden maatschappij ondermijnende activiteiten | ||
Er zijn verschillende integrale handhavingsacties uitgevoerd. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T11 | Crisisbeheersing en brandweer | ||
Uitvoering beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing 2016-2019 | |||
Gedurende het jaar hebben zich geen ontwikkelingen voorgedaan die nopen tot grootschalige aanpassing van planvorming. | |||
T12 | Openbare orde en veiligheid | ||
Resultaat intensieve aanpak mensenhandel 2017 | |||
Intensieve aanpak mensenhandel 2017 ligt, met verwijzing naar het onderdeel realisatie van dit programma, op koers. | |||
Uitwerking wijkdoelen inzake buurtpreventie | |||
Met de komst van de teams leefomgeving zijn er kortere lijnen en neemt de laagdrempeligheid en het saamhorigheidsgevoel toe. Bewoners in de straat, buurt of wijk zoeken elkaar eerder op, waardoor een sterker 'wij'-en veiligheidsgevoel ontstaat. | |||
Resultaat aanpak tegengaan verloedering en overlast in de wijk 2017 | |||
Aanpak tegengaan verloedering en overlast in de wijk 2017 ligt, met verwijzing naar het onderdeel realisatie van dit programma, op koers. | |||
Resultaat intensieve aanpak maatschappij ondermijnende activiteiten 2017 | |||
Intensieve aanpak maatschappij ondermijnende activiteiten 2017 ligt, met verwijzing naar het onderdeel realisatie van dit programma, op koers. | |||
Resultaat intensieve aanpak radicalisering 2017 | |||
Intensieve aanpak radicalisering 2017 ligt, met verwijzing naar het onderdeel realisatie van dit programma, op koers. |
Overzicht Lasten en Baten
Veiligheid | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -15.358 | -13.509 | -14.341 | -14.507 | -166 | ||
Baten | 2.203 | 1.484 | 1.377 | 2.067 | 691 | ||
Saldo lasten en baten | -13.155 | -12.025 | -12.964 | -12.439 | 525 | ||
Toevoegingen aan reserves | -57 | 0 | 0 | -173 | -173 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 50 | 121 | 178 | 178 | 0 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -7 | 121 | 178 | 5 | -173 | ||
Gerealiseerd resultaat | -13.162 | -11.904 | -12.786 | -12.434 | 352 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Veiligheid | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T11 | Crisisbeheersing en Brandweer | -10.276 | -10.477 | -10.834 | -10.518 | 316 | |||
T12 | Openbare orde en Veiligheid | -3.040 | -1.597 | -2.179 | -2.132 | 47 | |||
T83A | Wonen en bouwen | 162 | 49 | 49 | 210 | 161 | |||
Saldo lasten en baten | -13.155 | -12.025 | -12.964 | -12.439 | 525 | ||||
T11 | Crisisbeheersing en Brandweer | 0 | 121 | 121 | -52 | -173 | |||
T12 | Openbare orde en Veiligheid | -7 | 0 | 57 | 57 | 0 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -7 | 121 | 178 | 5 | -173 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -13.162 | -11.904 | -12.786 | -12.434 | 352 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T11 Crisisbeheersing en Brandweer | 316 | V | ||||
Beheer brandweerkazerne Rietgrachtstraat | 173 | V | Op het beheer van de brandweerkazerne aan de Rietgrachtstraat is een voordeel gerealiseerd van € 173.000, met name op het onderhoud (minder uitgevoerd dan opgenomen in MJOP) en OZB (onjuiste beschikking). Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Vastgoed voor toekomstige inzet in overeenstemming met de doelstelling van deze BR. | L | I | BR |
VGGM (brandweer) | 146 | V | Op 28 juni 2017 heeft het Algemeen Bestuur van VGGM de jaarrekening 2016 inclusief resultaatbestemming vastgesteld. De resultaatbestemming leidt tot deze incidentele uitkering met betrekking tot het brandweerdeel aan de gemeente Arnhem (zie verder ook een voordeel van € 429.000 op de GGD inclusief facilitaire zaken op R.07 Gezondheid en milieu). | B | I | AR |