Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T21 | Verkeer en vervoer | ||
T22 | Parkeren | ||
T24 | Economische havens en waterwegen | ||
T25 | Openbaar vervoer | ||
T57 | Openbaar groen en (openlucht)recreatie |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Centrumstad aan de rivier en Arnhem ElektriCity.
VAN WIJKEN WETEN: veranderopgave Wijksturing in uitvoering.
Prioriteiten 2017
Verkeer en vervoer
- Toegankelijke stad en optimale bereikbaarheid binnenstad.
- Goede verkeersinfrastructuur voor inwoners, bedrijven en bezoekers.
- Betere bereikbaarheid met de fiets.
- Openbare ruimte op orde met wijksturing.
Parkeren
- Uitbreiden digitale mogelijkheden bij parkeren.
- Verbetering uitstraling parkeergarages.
- Uitbreiding betaald parkeren of andere oplossingen om parkeerproblematiek in de wijken aan te pakken.
- Privatisering van alle uitvoerende parkeertaken.
Exploitatie kades en havens
- Verhogen aantrekkelijkheid van Arnhem als aanlegplaats voor cruiseschepen als vrachtschepen.
- Beheer en onderhoud kades en waterbodems op orde.
Openbaar vervoer
- Kwalitatief hoogwaardige infrastructuur openbaar vervoer inclusief uitbreiding netwerk en dienstregeling.
- Ontwikkeling Trolley 2.0.
- Omgeving station Velperpoort: start renovatie openbare ruimte in 2017.
Verkeer en vervoer
- Er is verder gewerkt aan het verbeteren van de aantrekkelijkheid van de (zuidelijke) binnenstad. Hoogtepunten waren het in gebruik nemen van de Jansbeek en de onthulling van het Audrey Hepburn plein bij het in aanbouw zijnde Focus.
- De herinrichting van de zuidelijke centrumring (herinrichting Weerdjesstraat) is gereed.
- De voorbereiding van het Roermondsplein is afgerond; de herinrichting start in voorjaar 2018.
- Arnhem is weer beter bereikbaar met de fiets: de aanleg van de snelfietsroutes met Dieren en die met Wageningen zijn in uitvoering. Fase 2 van het 1.000 fietsklemmenproject is afgerond. Hierin zijn ruim 1.000 nieuwe fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. De capaciteit van de fietsenstalling op het Gele Rijders Plein is verdubbeld. Ook is in de Weerdjesstraat nu aan weerszijden een fietspad.
- Het internationale fietscongres Velocity Arnhem-Nijmegen is een groot succes geweest. Internationaal is de regio en Nederland op het gebied van fiets stevig op de kaart gezet.
- Er wordt steeds meer steeds meer invulling gegeven aan wijksturing. De teams leefomgeving zijn nadrukkelijk betrokken bij het onderhoud aan de openbare ruimte (zoals veilige wegen, fietspaden en trottoirs, bruggen, viaducten, goed werkende openbare verlichting, groen en riolen) met als doel deze schoon, heel en veilig te houden.
- In verschillende wijken is groot onderhoud afgerond. In de Spijkerbuurt loopt dit door in 2018 en 2019.
- Er is gestart met de voorbereiding van de herinrichting van de Apeldoornseweg. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met omwonenden en andere belanghebbenden.
- Wateroverlast: bij alle projecten in de openbare ruimte worden, daar waar mogelijk en financieel haalbaar, maatregelen genomen om de wateroverlast ter plekke te verminderen. In samenwerking met het Platform Arnhem Klimaatbestendig wordt gekeken naar mogelijke aansluiting bij activiteiten op aangrenzende particuliere terreinen.
- Uitwerking Beter Benutten-Vervolg in de vier Arnhemse deelgebieden: Centrum, Rijnstate, Velperweg en Presikhaaf. Er zijn diverse maatregelen ten uitvoer gebracht met nadruk op gedragsbeïnvloeding. De aanleg van twee snelfietsroutes is van start gegaan en er zijn diverse campagnes gevoerd zoals werkgeversaanpak, bewonersaanpak en bezoekersaanpak binnenstad en de stimulering van de park&ride Gelredome. In 2018 wordt gestart met de realisatie van intelligente verkeerslichten (I-VRI).
Parkeren
- Het toevoegen van functionaliteiten aan het digitale parkeerloket, waaronder aanvraag parkeervergunningen, is voorbereid.
- Door uitvoering van schilderwerk is de uitstraling van parkeergarage Rozet verbeterd.
- Werkzaamheden aan parkeergarages Musis en Arnhem Centraal zijn in voorbereiding.
- Het parkeerplan voor Spijkerkwartier is vastgesteld en in uitvoering, parkeerplan Sint Marten/ Sonsbeekkwartier is in voorbereiding.
- Uitvoerende parkeertaken worden sinds 2017 door een externe partij (P1) uitgevoerd.
Exploitatie kades en havens en waterbeheer gemeentelijk water in de wijken
- Arnhem is steeds aantrekkelijker voor cruiseschepen die een ligplaats zoeken in de winter voor onderhoud aan de schepen.
- In de nieuwe havenverordening is de verplichting opgenomen om gebruik te maken van walstroom. Hierdoor wordt geluidsoverlast en stank door aggregaten en vrijkomen van stank en fijnstof verminderd.
- In nauwe samenwerking met de bewoners en bedrijven van de haven van Coers zijn de baggerwerkzaamheden van deze haven uitgevoerd. Doordat de haven weer op diepte is, zijn de bedrijven weer goed bereikbaar en wordt voorkomen dat de woonboten scheef komen te liggen.
Openbaar vervoer
- In 2017 is het gebruik van het OV weer toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren.
- Door verbetering van bushalten en haltevoorzieningen is de openbare infrastructuur verder verbeterd. Ook is de herinrichting van station Velperpoort (1e fase) afgerond.
- In Arnhem Zuid is op lijn 2 de frequentie verhoogd, de trolley in de Hoogkamp is gestopt.
- Arnhem heeft een forse ambitie in het ontwikkelen van een trolleybus die 10 km zonder bovenleiding kan rijden. Naast het mobiliteitsbelang dient Trolley 2.0 ook het milieu- en economisch belang. In 2017 is voor dit project als eerste van Europa een Smart Trolley Grid laadpaal geopend. Er zijn regelmatig (inter-) nationale excursies naar Arnhem als innovatieve trolleystad.
Verbonden partijen
GO Arnhem Nijmegen City Region | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Stadsregio Arnhem Nijmegen is als Wgr-plus in 2015 komen te vervallen. In 2015 hebben 19 gemeenten besloten om het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) Arnhem Nijmegen City Region op te richten om het regionale beleid aangaande economie, wonen, verkeer en duurzaamheid vorm te kunnen geven. Uit de bijdrage voor het GO wordt ook de Economic Board regio Arnhem Nijmegen (stichting met regionale partners uit de overheid, onderwijs- & onderzoek- en ondernemerswereld) en bureau Brussel (regionale vertegenwoordiging in de Europese hoofdstad) gefinancierd. Onderdeel van het GO is Bureau Brussel. Zij behartigt de belangen van de regio in de Europese hoofdstad. De gemeente Arnhem fungeert als faciliterende gemeente omdat de het GO geen rechtspersoonlijkheid bezit. | |
Parkeerbedrijf Arnhem | ||
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Het beheren van parkeervoorzieningen (garages) in Arnhem ten behoeve van de gemeente Arnhem, waarbij de stichting gebruik maakt van personeel dat daartoe bij haar in dienst is. Per 1 januari 2017 zijn de uitvoerende parkeertaken van de gemeente uitbesteed aan P1 Holding B.V. Het personeel van de Stichting Parkeerbeheer Arnhem (SPA) is overgegaan naar P1. De stichting is ontbonden. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Verkeer, vervoer en waterstaat | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD2.01 | Betere bereikbaarheid (binnen)stad | ||
De bereikbaarheid van de (binnen-)stad wordt verbeterd door meer in te zetten op duurzame vervoersmiddelen en de doorstroming van verkeer op hoofdwegen te verbeteren. Het fietsgebruik laten stijgen door aanleg van aantrekkelijke doorgaande snelfietsroutes, en het openbaar vervoer in de stad aantrekkelijker te maken. Congestie op hoofdwegen tegen te gaan. Hierin samen te werken op regionaal niveau, zoals door gedragsbeïnvloeding mobiliteit. | |||
PD2.02 | Verbeteren parkeervoorzieningen voor fiets, auto en verminderen parkeeroverlast | ||
Verbeteren parkeervoorzieningen in de binnenstad, passend bij de functies in de binnenstad. Meer fietsparkeerplaatsen en bewaakte stallingen rondom de binnenstad. Het verminderen van parkeeroverlast in de wijken, in samenspraak met de wijken. | |||
PD2.03 | Aantrekkelijke aanlegplaats aan de Rijn; | ||
Arnhem wordt steeds aantrekkelijker als aanlegplaats met name voor cruiseschepen die een ligplaats zoeken voor de winter. Tijdens het verblijf in de winter wordt er onderhoud aan de schepen verricht, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende bedrijven uit de regio. | |||
PD2.04 | Duurzame OV infrastructuur; | ||
Binnen het project E-bus 2020 wordt gewerkt aan een duurzamer OV. In mei 2017 is de eerste, binnen Europa, Trolley-laadpaal geopend voor motorvoertuigen. | |||
PD2.05 | Veilige openbare ruimte op afgesproken onderhoudsniveau | ||
De openbare ruimte wordt op het afgesproken kwaliteitsniveau onderhouden. Bij onderhoud van asfaltwegen is recent duidelijk geworden, dat langer blijven onderhouden op het huidige kwaliteitsniveau meerjarig leidt tot hogere kosten en daarmee tot kapitaalvernietiging. Dit omdat het moment van ingrijpen bij het huidige kwaliteitsniveau langer wordt uitgesteld, en de uitgestelde maatregelen uiteindelijk omvangrijker en daarmee duurder blijken te zijn dan eerder werd aangenomen. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T21 | Verkeer en vervoer | ||
Afronding vijfde ronde BGB-wijken (2017) | |||
Het groot onderhoud van de openbare ruimte in de wijken Rijkerswoerd-West, Graaf Ottoplein, St Marten, Sonsbeek-Noord en Plattenburg is in 2017 grotendeels afgerond. | |||
Groot onderhoud hoofdstructuur | |||
De herinrichting van de Apeldoornseweg is in voorbereiding. Ook voor de Groningensingel, Oude Zevenaarseweg (snelfietsroute) en de Velperweg is er een grote onderhoudsopgave. Omdat net als bij de Apeldoornseweg, er behoefte is aan een herinrichting die omvangrijker is dan alleen onderhoud. Hiervoor zijn meer middelen nodig dan beschikbaar in de beheerbudgetten. Hierdoor is er nog geen duidelijkheid over wanneer deze projecten kunnen worden uitgevoerd. | |||
Kwaliteitsimpuls zuidelijke binnenstad in 2016-2017 | |||
Een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte is één van de dragers van de ontwikkeling van dit gebied. De openbare ruimte in dit gebied is in 2017 sterk verbeterd. De Jansbeek (weer boven de grond!) is in december 2017 geopend. | |||
Invoering wijksturing bij beheer openbare ruimte | |||
Het onderhouden van de openbare ruimte vraagt om een intensieve samenwerking tussen de wijkteams leefomgeving en de kernorganisatie. Het gaat hierbij om het samenbrengen van vakkennis en informatie over de staat van onderhoud en de wensen en behoeften uit de wijken. Deze samenwerking heeft in 2017 verder vorm gekregen. | |||
Goede verkeersinfrastructuur voor inwoners, bedrijven en bezoekers. | |||
Er is in 2017 veel gedaan aan de bereikbaarheid van Arnhem. Niet alleen is er sterk ingezet op gedragsbeïnvloeding van reizigers om met OV en fiets te komen, maar er is ook veel geïnvesteerd in infrastructuur. Zo is vorig jaar het eerste deel van station Velperpoort opgeleverd, snelfietsroutes naar Wageningen aangelegd en wordt een snelfietsroute naar Dieren voorbereid. Daarnaast zijn er 1040 fietsenklemmen geplaatst in het centrum en zijn bij bushalten voorzieningen geplaatst voor reizigers. | |||
Betere bereikbaarheid met de fiets | |||
Velocity Arnhem-Nijmegen juni 2017. Het evenement is een groot succes geweest. Internationaal is de regio en Nederland op het gebied van Fiets stevig op de kaart gezet. Samenwerking met Legacy Velocity is de volgende stap. Evaluatie eerste tranche fietsstalplaatsen in de binnenstad, als input voor de tweede tranche (uitwerking Coalitieakkoord). Verdubbeling capaciteit bewaakte en gratis fietsenstalling Gele Rijders Plein, na duidelijkheid over nieuwe koers Gele Rijders Plein en autovrij maken ervan (uitwerking Coalitieakkoord). | |||
T22 | Parkeren | ||
Schilderwerk parkeergarages Musis en Rozet, veiligheid (dekvloeren Centraal) en toegankelijkheid parkeergarages (o.a. verbetering bewegwijzering parkeergarage Centraal) | |||
Schilderwerk bij parkeergarage Rozet is in de afrondende fase. Het schilderwerk van parkeergarage Musis wordt begroot en uitgevoerd. Bewegwijzering Centraal wordt afgerond in de eerste helft van 2018. | |||
Verbetering uitstraling parkeergarages | |||
Bij de geplande werkzaamheden worden ook de aandachtspunten van het Mister Y rapport meegenomen. | |||
Onderzoeksresultaat uitbreiding betaald parkeren/ oplossingen voor parkeerproblematiek in de wijken | |||
In december 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het parkeerplan Spijkerkwartier. Per juli 2018 wordt betaald parkeren in deze wijk ingevoerd. Eind 2017 is een werkgroep vanuit de wijk Sint Marten / Sonsbeekkwartier samengesteld voor het opstellen van een parkeerplan. | |||
Digitaal parkeren, digitale handhaving en digitalisering van parkeerproducten zoals vergunningen en ontheffingen | |||
Voor tekst en uitleg wordt verwezen naar het doel 'Uitbreiden digitale mogelijkheden bij parkeren'. | |||
Uitbreiden digitale mogelijkheden bij parkeren | |||
In 2017 zijn voorbereidingen getroffen om:
| |||
Nieuwe visie op de bereikbaarheid van en parkeren in de binnenstad (2017) | |||
In november 2017 is de nota De Arnhemse Binnenstad Beter Bereikbaar vastgesteld. Naast een visie zijn maatregelen opgenomen als basis voor een uitvoeringsagenda. Deze wordt in 2018 nader uitgewerkt in samenspraak met ondernemers en bewoners van de binnenstad. Er is een budget van € 400.000 begroot. Deze middelen zijn in 2017 niet uitgegeven. Het budget voor de bereikbaarheid blijft voor 2018 gereserveerd. | |||
T24 | Economische havens en waterwegen | ||
Aantal passagiersschepen | |||
In plaats van het aantal passagiersschepen wordt er vanaf 2018 over de bezettingsgraad van de ligplaatsen gerapporteerd. Per 2018 zijn deze cijfers bekend. Dit geeft een beter inzicht in het gebruik van de kades door schepen. | |||
T25 | Openbaar vervoer | ||
Ontwikkelingsresultaat Trolley 2.0 | |||
In dit project is als eerste van Europa een Smart Trolley Grid laadpaal geopend. Dit heeft de nationale media gehaald. Er zijn regelmatig (inter-)nationale excursies naar Arnhem als innovatieve trolleystad. | |||
Verbeteren bereikbaarheid centrum met openbaar vervoer | |||
Binnen het project Beter Benutten zijn succesvolle acties gedaan om de bezoekers naar het centrum met het openbaar vervoer te laten komen. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan het gebruik van het OV. Ook in 2017 is het gebruik van het OV | |||
T57 | Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Resultaat inspectie duikers en beekriolen | |||
Van 13 grote duikers is de onderhoudstoestand bepaald na reiniging & inspectie. Uit de inspecties bleek dat drie duikers vervangen moesten worden. Deze vervangingen zijn uitgevoerd. |
Overzicht Lasten en Baten
Verkeer, vervoer en waterstaat | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -29.118 | -20.293 | -24.931 | -24.189 | 742 | ||
Baten | 15.268 | 6.041 | 8.402 | 9.826 | 1.424 | ||
Saldo lasten en baten | -13.850 | -14.252 | -16.529 | -14.363 | 2.167 | ||
Toevoegingen aan reserves | -4.456 | -6.102 | -6.962 | -7.958 | -996 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 6.006 | 7.905 | 9.876 | 8.507 | -1.369 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 1.550 | 1.804 | 2.914 | 549 | -2.365 | ||
Gerealiseerd resultaat | -12.300 | -12.448 | -13.616 | -13.814 | -198 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Verkeer, vervoer en waterstaat | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T063 | Parkeerbelasting | 0 | -146 | -134 | 0 | 134 | |||
T21 | Verkeer en vervoer | -15.868 | -11.323 | -12.800 | -12.207 | 594 | |||
T22 | Parkeren | 3.149 | -1.719 | -1.577 | -41 | 1.536 | |||
T24 | Economische Havens en waterwegen | -465 | -492 | -506 | -491 | 15 | |||
T25 | Openbaar vervoer | 328 | 273 | 273 | 272 | -1 | |||
T57A | Openbaar groen en (openlucht) recrea | -760 | -767 | -1.702 | -1.822 | -120 | |||
T72C | Riolering | -235 | -79 | -83 | -74 | 9 | |||
Saldo lasten en baten | -13.850 | -14.252 | -16.529 | -14.363 | 2.167 | ||||
T063 | Parkeerbelasting | 1.875 | 1.075 | 1.075 | 1.075 | 0 | |||
T21 | Verkeer en vervoer | 2.160 | 2.883 | 2.732 | 1.307 | -1.425 | |||
T22 | Parkeren | -2.387 | -2.204 | -1.889 | -2.760 | -871 | |||
T25 | Openbaar vervoer | 25 | 50 | 50 | 40 | -10 | |||
T57A | Openbaar groen en (openlucht) recrea | -312 | 0 | 945 | 895 | -50 | |||
T72C | Riolering | 189 | 0 | 0 | -8 | -8 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 1.550 | 1.804 | 2.914 | 549 | -2.365 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -12.300 | -12.448 | -13.616 | -13.814 | -198 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T21 Verkeer en vervoer | 594 | V | ||||
OVT OZB via AR | 330 | V | Dit voordeel op het beheer van de Openbaar Vervoer Terminal (OVT) Arnhem is ontstaan door een lagere OZB waarde dan waar in de begroting vanuit is gegaan. Tegenover het voordeel staat bij de belastinginkomsten (R9) een nadeel. | L | S | AR |
Beheer en onderhoud vastgoed bussenplein | 210 | V | Voor € 210.000 lagere beheerskosten aan het overdekte bussenplein bij het station. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Vastgoed voor toekomstige inzet in overeenstemming met de doelstelling van deze BR. | L | I | BR |
Beheer en onderhoud vastgoed busremise | 158 | V | Dit voordeel is ontstaan op het beheer van de busremise aan de Rietgrachtstraat van € 158.000. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Vastgoed voor toekomstige inzet in overeenstemming met de doelstelling van deze BR. | L | I | BR |
Gladheidsbestrijding | -285 | N | Dit nadeel is het gevolg van de weersomstandigheden in 2017. | L | I | AR |
T22 Parkeren | 1.536 | V | ||||
Vrijval voorziening | 620 | V | De voorziening ter egalisatie van de onderhoudskosten aan de parkeergarages valt in 2017 volledig vrij. De voorziening is bedoeld om de kosten van het onderhoud te egaliseren en datzelfde doel wordt bereikt via het toevoegen van dit bedrag aan de bestaande bestemmingsreserve Vastgoed, waarvoor in 2018 een voorstel wordt gedaan. | B | I | AR |
Garageparkeren | 460 | V | Het garageparkeren heeft voor € 460.000 aan hogere inkomsten opgeleverd. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de BR Bereikbaarheid voor toekomstige inzet in overeenstemming met de doelstelling van deze BR. | B | I | BR |
Bereikbaarheidsvisie Binnenstad | 400 | V | In 2017 is een budget van € 400.000 voor de Bereikbaarheidsvisie Binnenstad begroot, gedekt uit de BR Bereikbaarheid. Deze middelen worden in 2017 nog niet uitgegeven. Daarmee zal de onttrekking dit jaar ook nog niet plaatsvinden. Het budget blijft gereserveerd in de bestemmingsreserve tot het moment dat de uitgaven wel gedaan worden. | L | I | BR |