Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T31 | Economische ontwikkeling | ||
T33 | Bedrijfsloket en -regelingen |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Centrumstad aan de rivier, Werken aan kansen, Arnhem ElektriCity, Culturele eredivisie en Vitale economie.
Prioriteiten 2017
- Versterken vitale economie door innovatie en sterk kennisnetwerk.
- Structuurversterking economie (relatiebeheer; dienstverlening ondernemers; het aantrekken van investeringen door acquisitie).
- Bevordering aantrekkelijke binnenstad (transformatie aanloopstraten; tegengaan leegstand; creëren van mengfuncties).
- Human Capital doorontwikkelen (Human Capital agenda; samenwerking met Arnhemse kennisinstellingen; internationale profilering in Nord-Rhein Westfalen en Wuhan).
- Regionale samenwerking met Provincie Gelderland en regio Arnhem-Nijmegen (Economic Board en Uitnodigingsagenda MIRT).
Het aantal inwoners van Arnhem groeit en het economisch herstel zorgt voor meer bezoekers aan de stad en een aantrekkende werkgelegenheid. In 2017 daalde de werkloosheid in Arnhem voor het derde jaar op rij van 10% in 2014 naar 6,1% in 2017, maar ligt nog wel boven het landelijk gemiddelde. Het aantal bedrijfsvestigingen neemt al jaren toe, vooral bij de kleine bedrijven, waaronder zzp-ers. Daarentegen is het aantal arbeidsplaatsen al jaren constant. Sterke sectoren zijn Zakelijke & Financiële dienstverlening (24%), Overheid & Onderwijs (18%) en de qua omvang kleinere EMT (Energie en Milieutechnologie 7%). In de Economische Koers Arnhem van eind 2016 is gekozen om naast het creëren van goede randvoorwaarden voor een gunstig vestigingsklimaat, in te zetten op het verder ontwikkelen van het energiecluster in Arnhem. De creatieve sector speelt hierin een belangrijke rol om de innovatie te stimuleren. De gezamenlijke investeringsagenda Arnhem-Nijmegen heeft een sterke focus aangebracht in de samenwerking om de economische kracht van de regio te versterken.
Verbonden partijen
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Stichting | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doeldienstige middelen. | |
Euregio RijnWaal | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie, maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. | |
Facility Point | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De gemeente Arnhem nam in 1998 vanuit haar betrokkenheid bij de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 het initiatief om de mogelijkheden te onderzoeken tot het oprichten van een Business Foothold en Support Center, later bekend onder de naam Facility Point Arnhem. Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. Color Business Centers is in september 2015 overgenomen door Regus, een wereldwijde speler op het gebied van verhuur van kantoorruimte en flexibele werkplekken. De naam Color Business Center blijft (voorlopig) bestaan. Missie Color Business Centers ontwikkelt en beheert business centers op een open, mensvriendelijke en professionele manier. Visie Color Business Centers:
| |
GO Arnhem Nijmegen City Region | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Stadsregio Arnhem Nijmegen is als Wgr-plus in 2015 komen te vervallen. In 2015 hebben 19 gemeenten besloten om het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) Arnhem Nijmegen City Region op te richten om het regionale beleid aangaande economie, wonen, verkeer en duurzaamheid vorm te kunnen geven. Uit de bijdrage voor het GO wordt ook de Economic Board regio Arnhem Nijmegen (stichting met regionale partners uit de overheid, onderwijs- & onderzoek- en ondernemerswereld) en bureau Brussel (regionale vertegenwoordiging in de Europese hoofdstad) gefinancierd. Onderdeel van het GO is Bureau Brussel. Zij behartigt de belangen van de regio in de Europese hoofdstad. De gemeente Arnhem fungeert als faciliterende gemeente omdat de het GO geen rechtspersoonlijkheid bezit. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Economie | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD3.01 | Geactualiseerde Economische Koers; | ||
In 2017 werd verder gebouwd op de keuzes die in de geactualiseerde Economische Koers werden gemaakt:
De investeringsagenda Arnhem-Nijmegen werd afgelopen jaar gevuld met nieuwe projecten die van belang zijn voor de Ten aanzien van de economische kracht van Arnhem valt op dat het aantal bedrijfsvestigingen al jaren toeneemt, vooral bij de De werkloosheid in Arnhem is de afgelopen jaren gedaald naar 6,1%. Dat is nog steeds hoger dan het landelijk gemiddelde | |||
PD3.02 | Kennis- en innovatieagenda (Economic Board Arnhem-Nijmegen) | ||
De Economic Board is formeel 16 februari 2016 gestart. In 2017 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest voor en met ondernemers, bestuurders en kennisinstellingen om de economische kracht van de regio te profileren. Het gaat hierbij vooral om de thema's Food, Health and Energy. De Economic Board steunt en draagt bij aan projecten die van belang zijn voor de economische groei en het vestigingsklimaat. Voorts stimuleren ze internationale connecties, organiseren matchmaking (partijen koppelen) en maken digitale promotiemiddelen zoals de 3D VR-film over de regio. Inmiddels heeft de Economic Board zich aangesloten bij de investeringsagenda van de gemeenten Arnhem-Nijmegen en Provincie Gelderland. | |||
PD3.03 | Uitwerking Uitnodigingsagenda MIRT | ||
In 2017 hebben de gemeenten Arnhem en Nijmegen en de provincie Gelderland de krachten gebundeld om de ruimtelijk-economische ontwikkeling van de regio Arnhem-Nijmegen verder te versterken. Hierover zijn afspraken gemaakt binnen de gezamenlijke investeringsagenda regio Arnhem-Nijmegen (voormalige MIRT agenda). De twee steden en provincie werken met partners in de regio aan gezamenlijke ambities en goed gekozen programmalijnen, gericht op de sterke punten: economische ontwikkeling en innovatie op de terreinen Health en Energy en de betreffende kennislocaties (‘hotspots’), de bruisende binnensteden van Arnhem en Nijmegen en slimme duurzaamheid. Vorig jaar is gestart met een investeringsvolume van € 50 miljoen. Daarvan is inmiddels bijna € 35 miljoen in uitvoering. Met deze agenda wordt ruim € 23 miljoen in 2018 daaraan toegevoegd. | |||
PD3.04 | Resultaat actieve acquisitie (inter)nationale bedrijven en kennisinstellingen | ||
De versterkte aanpak is gericht op het creëren van werkgelegenheid en een aantrekkelijk vestigings- en investeringsklimaat in Arnhem en de regio. Dat is de doelstelling waar alle acties en inspanningen aan bij moeten dragen. Dit wordt ook onderstreept in de Economische Koers Arnhem van eind 2016. De ervaring leert dat intensieve samenwerking met partners goed werkt. Via warme contacten komen nieuwe leads en is er steun voor andere partijen, zoals vastgoedpartners, in hun acquisitietrajecten. Vaak gaat het om in Arnhem gevestigde bedrijven die willen uitbreiden of verhuizen, maar ook om ondernemingen die interesse hebben voor de regio. Acquisitie is een terugkerend onderwerp tijdens de overleggen met OKA en PBA en er is samenwerking met makelaars, partijen als Vitesse, IPKW Arnhems Buiten en Oost NV. Ook is er een bundeling van regionale krachten met Nijmegen, de provincie en de Economic Board. Gezamenlijke ontplooiing van initiatieven om het vestigingsklimaat aantrekkelijker te maken en de regio op de kaart te zetten. | |||
PD3.05 | Transformatie binnenstad tot aantrekkelijke, compacte stad | ||
Met stakeholders, zoals Platform Binnenstad Arnhem, wordt gewerkt aan een aantrekkelijke, compacte binnenstad. Met dat uitgangspunt is in 2017 enerzijds in fysieke zin en anderzijds beleidsmatig invulling gegeven aan deze transformatie met bijvoorbeeld de vaststelling van de horecavisie Mise-en-place en detailhandelsvisie. De resultaten en verantwoording van deze inspanningen zijn opgenomen onder het veranderprogramma "Centrumstad aan de Rivier". | |||
PD3.06 | Sfeervolle en goed lopende markten | ||
Mede ter facilitering hiervan is een project gestart voor de verzelfstandiging van de markten per 1 april 2018. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T31 | Economische ontwikkeling | ||
Uitvoering geactualiseerde Economische Koers | |||
De economische koers is in 2016 vastgesteld. In 2017 is op de volgende onderdelen voortgang bereikt. Energie
Creatief
Vestigingsklimaat
| |||
Versteviging aantrekkingskracht voorzieningenniveau binnenstad | |||
Met stakeholders, zoals Platform Binnenstad Arnhem, wordt gewerkt aan een aantrekkelijke, compacte binnenstad. Met dat uitgangspunt is in 2017 in fysieke zin en beleidsmatige zin invulling gegeven aan deze transformatie met bijvoorbeeld de vaststelling van de horecavisie Mise-en-place en detailhandelsvisie. De resultaten en verantwoording van deze inspanningen zijn opgenomen onder het veranderprogramma "Centrumstad aan de Rivier". | |||
Behoud en acquisitie bedrijven en instellingen | |||
Op acquisitie zijn de volgende resultaten bereikt: leads 27, bedrijfsbezoeken 265, nieuw gevestigde bedrijven 21, gerealiseerde Arbeidsplaatsen 227, behouden bedrijven 17, behouden arbeidsplaatsen 242. | |||
Regionale afspraken programmering werklocaties | |||
Doel van het RPW is ruimte te creëren voor het ontwikkelen van nieuwe initiatieven door te zorgen voor evenwicht tussen vraag en aanbod voor werklocaties. Het RPW bevat voorstellen voor het in balans brengen van vraag en aanbod naar werklocaties, inclusief afspraken over monitoring, evaluatie en herijking. Het RPW is een programma voor zowel bedrijventerreinen, kantoren als perifere detailhandel. In 2017 is het RPW in 12 regiogemeenten vastgesteld. 4 gemeenten hebben tegengestemd. Dit na een periode van 1,5 jaar onderzoek en uitvoerige gesprekken met de verschillende betrokken gemeenten. | |||
T33 | Bedrijfsloket en -regelingen | ||
Aantrekkelijke markt op centrumlocatie "De Markt". | |||
Centrummarkt is op vrijdag en zaterdag per 1 december 2016 verplaatst naar locatie De Markt. In 2017 heeft de markt zich op de nieuwe locatie gevestigd. Er is gestart met het project om te komen tot verzelfstandiging van de markten per 1 april 2018. Dit betekent dat de exploitatiekosten voor het eerste kwartaal van 2018 op de gemeente drukken. |
Overzicht Lasten en Baten
Economie | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -6.091 | -4.976 | -5.675 | -5.912 | -237 | ||
Baten | 893 | 758 | 837 | 1.089 | 252 | ||
Saldo lasten en baten | -5.198 | -4.218 | -4.838 | -4.823 | 15 | ||
Toevoegingen aan reserves | -150 | 0 | -170 | -253 | -83 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 510 | 0 | 161 | 161 | 0 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 360 | 0 | -9 | -92 | -83 | ||
Gerealiseerd resultaat | -4.838 | -4.218 | -4.846 | -4.915 | -68 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Economie | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T12B | Openbare orde en Veiligheid | 231 | 212 | 194 | 180 | -14 | |||
T31 | Economische ontwikkeling | -2.901 | -2.378 | -3.081 | -2.937 | 144 | |||
T33 | Bedrijfsloket en -regelingen | -151 | -177 | -183 | -287 | -104 | |||
T34 | Economische promotie | -2.376 | -1.874 | -1.768 | -1.779 | -11 | |||
Saldo lasten en baten | -5.198 | -4.218 | -4.838 | -4.823 | 15 | ||||
T31 | Economische ontwikkeling | -40 | 0 | 77 | 20 | -57 | |||
T34 | Economische promotie | 400 | 0 | -86 | -112 | -26 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | 360 | 0 | -9 | -92 | -83 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -4.838 | -4.218 | -4.846 | -4.915 | -68 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
NVT, geen majeure afwijkingen | ||||||