Onder dit programma vallen de volgende taakvelden (T): | |||
---|---|---|---|
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | ||
T62 | Wijkteams | ||
T63 | Inkomensregelingen | ||
T64 | Begeleide participatie | ||
T65 | Arbeidsparticipatie | ||
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
T671 | Maatwerkdienstverlening volwassenen | ||
T672 | Maatwerkdienstverlening jeugd | ||
T681 | Geëscaleerde zorg volwassenen | ||
T682 | Geëscaleerde zorg jeugd |
Samenhang met veranderopgaven
STAD OP DE KAART: veranderopgaven Werken aan kansen.
VAN WIJKEN WETEN: veranderopgaven Wijksturing in uitvoering, Transformatie sociaal domein en
Sm@rt Arnhem.
Prioriteiten 2017
Participatie
Participatie van zoveel mogelijk inwoners, het liefst via reguliere banen waarbij tenminste het minimumloon wordt betaald of andere vormen van maatschappelijke participatie via Activerend Werk.
Transformatie sociaal domein
- Verdere uitwerking en implementatie van gebiedsgerichte aanpak met een integrale benadering vanuit de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet door de sociale wijkteams en de teams leefomgeving.
- Het vergroten van preventieve maatregelen om het beroep op maatwerkvoorzieningen (Wmo) en specialistische jeugdhulp te verlagen.
- Ontwikkeling van wijkgericht zorgaanbod (preventie, algemene voorzieningen, maatwerkvoorzieningen en specialistische jeugdhulp) door sociale wijkteams en teams leefomgeving in samenwerking met inwoners, vrijwilligers, adviesraden, kerkelijke en (andere) ideële organisaties en aanbieders.
- Het omzetten van maatwerkvoorzieningen (Wmo) en specialistische jeugdhulp naar algemene voorzieningen waar iedere inwoner gebruik van kan maken.
- Het omzetten van het oude zorgaanbod naar nieuwe producten op basis van de behoefte vanuit de wijken.
Asielzoekers en vluchtelingen
- (Nood-)opvang van asielzoekers en minderjarige vreemdelingen.
- Realiseren taakstelling huisvesting van statushouders.
- Bevordering sociale cohesie en integratie in de Arnhemse samenleving van vluchtelingen in de Arnhemse opvang en statushouders die gehuisvest worden in Arnhem.
- Noodopvang (NOA) van uitgeprocedeerde asielzoekers die geen (rijks-)opvang hebben en die een binding met Arnhem hebben.
Participatie
Inzet van de gemeente is zoveel mogelijk participatie van haar inwoners: het liefst via reguliere banen waarbij tenminste het minimumloon wordt betaald of via andere vormen van maatschappelijke participatie zoals Begeleid of Activerend Werk.
Arnhem scoort landelijk gezien nog steeds hoog als het gaat om het aantal inwoners in de bijstand. Er ligt dus nog steeds een grote uitdaging. Wel is het gelukt om de verantwoordelijkheid voor nieuwe doelgroepen in een economisch moeilijke tijd met aanzienlijk minder budget op te vangen en de ontwikkeling van het aantal mensen in de bijstand beheersbaar te houden.
In 2017 is het bestand voor het eerst in tien jaar over een hele kalenderjaar gedaald. Op 31-12-2016 hadden 7.634 Arnhemmers een Participatiewet-uitkering. Per 31-12-2017 waren dat er 7.620. De instroom is gedaald van 1.962 uitkeringen in 2016, naar 1.501 in 2017. De uitstroom is licht gestegen van 1.505 uitkeringen in 2016, naar 1.565 in 2017 (na verwerking van 'onder handen werk' circa 1.700). Veertig procent van deze groep heeft werk gevonden of is naar school gegaan.
Gemeente, UWV en Werkgeversservicepunt hebben dit jaar een kanteling ervaren bij werkgevers. Vanwege vergrijzing van het personeelsbestand en de geringe beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel is er een sterk toenemende bereidheid bij werkgevers om assistent-functies te creëren. Dit biedt bijstandsgerechtigden meer kansen. Kansen die zij zelf moeten verzilveren, maar waarbij de gemeente en samenwerkingspartners kunnen helpen.
Voor duurzame arbeidsdeelname van mensen met een tijdelijk of structureel verminderd arbeidsvermogen is selectief investeren in arbeidsontwikkeling noodzakelijk. Deze arbeidsontwikkeling moet waarde creëren voor werkgevers, kandidaatwerknemers en de gemeente. Deze waarden worden verzilverd door de beweging in te zetten naar een decentrale, mensgerichte uitvoering waarbij:
- de mensen geen klanten met beperkingen zijn, maar kandidaat-werknemers met talenten;
- de werkgevers één aanspreekpunt hebben waarmee zij afspraken kunnen maken om invulling te geven aan hun personeelsbehoefte en hun maatschappelijke verantwoordelijk om hun werk inclusiever te organiseren;
- uitvoerende organisaties hun kennis, infrastructuur en netwerken ontschotten, omvormen en inbrengen in een vernieuwde uitvoeringsstructuur.
Die vernieuwde uitvoeringsstructuur laat zich lezen als een participatierotonde, die eind 2016/ begin 2017 is geïntroduceerd. In de loop van 2017 is gericht geïnvesteerd in de toegang tot de rotonde, de afslagen naar Regulier, Begeleid of Activerend Werk en de diverse ondersteunende arrangementen voor werkgevers en kandidaat-werknemers.
Transformatie sociaal domein
In 2017 is de samenwerking tussen de teams leefomgeving en de sociale wijkteams versterkt. Per gebied is gezamenlijk geïnventariseerd wat de belangrijkste aandachtspunten zijn. De resultaten hiervan zijn verwerkt in jaarplannen (zowel voor de sociale wijkteams als voor de teams leefomgeving). Op basis van het jaarplan zijn diverse acties hierop ondernomen. Dit betreft onder andere het inzetten van preventieve maatregelen, het ontwikkelen van wijkgericht aanbod in overleg met zorg- en welzijnsaanbieders en het creëren van nieuw aanbod door innovatie.
Beschermingsbewind/BooM
In 2017 is het aantal inwoners, aan wie de gemeente bijzondere bijstand verstrekt voor kosten Beschermingsbewind wederom toegenomen. Dit in plaats van de veronderstelling in de businesscase dat dit aantal zou afnemen. Zoals in juli 2017 per raadsbrief gemeld, bleken de veronderstellingen en uitgangspunten uit de businesscase niet juist te zijn.
Allereerst is de constatering dat het aantal verwijzingen van inwoners naar beschermingsbewind nog steeds toeneemt, zij het met een kleinere stijging dan landelijk. Het is nauwelijks mogelijk hierop als gemeente invloed te krijgen. Een inwoner vraagt beschermingsbewind aan bij de rechtbank. Pas na toekenning door de rechter meldt hij/zij zich (bij onvoldoende eigen inkomen) bij de gemeente. Bij onvoldoende draagkracht heeft de inwoner recht op bijzondere bijstand.
Tevens blijkt dat, ondanks intensieve interventies, slechts een beperkt aantal inwoners doorstroomt van beschermingsbewind naar het lichtere alternatief Budgetondersteuning op Maat (BooM). Alle bewindvoeringskantoren zijn actief uitgenodigd klanten voor te dragen voor een eventuele overdracht. Het aantal reacties hierop was minimaal en de bereidheid tot samenwerking eveneens (enkele positieve uitzonderingen daargelaten).
Terugkijkend bleek de constatering bij de tussentijds bijgestelde prognose terecht. Het tekort
(€ 970.000) over 2017 is gedekt vanuit de algemene middelen door middel van een begrotingswijziging bij de MJPB 2018-2021. Daarnaast zijn in deze MJPB voorstellen opgenomen en vastgesteld om het tekort vanuit zowel armoedebudget als algemene middelen op te vangen.
Asielzoekers en vluchtelingen
- Noodopvang en minderjarige asielzoekers: Arnhem huisvest een ProcesOpvangLocatie aan de Groningensingel die ook de komende jaren voor opvang asielzoekers beschikbaar blijft. Het AZC Elderhoeve huisvest maximaal 350 vluchtelingen. Het gebouw beschikte als voormalig verpleeghuis al over veel voorzieningen die nodig zijn voor asielopvang. Met de buurtbewoners is afgesproken een buurtbemiddelingstraject in te gaan om de overlast tot het minimum te beperken. Vanuit Nidos worden in Arnhem jaarlijks 50 minderjarige asielzoekers gehuisvest. Indien zij op hun achttiende verjaardag niet in staat zijn zelfstandig te wonen, wordt via Pact18 in 5 woningen zorggedragen voor huisvesting en ondersteuning.
- Taakstelling: Aan de taakstelling voor 2017 is wederom ruimschoots voldaan. Totaal te huisvesten statushouders was 198, maar Arnhem lag al 127 'koppelingen' voor bij de start van het jaar. Doordat in eerdere jaren de keuze is gemaakt statushouders vanuit de Koepel ruimhartig in Arnhem op te vangen zijn in 2017 de gezinsherenigingen goed op gang gekomen en is geëindigd met een plus van 313. Waar in eerdere jaren de nadruk op alleenstaanden lag, worden nu alleen nog gezinsleden in Arnhem gevestigd zoals partners, kinderen en ouders van reeds in Arnhem wonende statushouders.
- Sociale cohesie: Het bevorderen van de sociale cohesie en integratie in de Arnhemse samenleving wordt voortvarend opgepakt door diverse organisaties. Het, in 2016 opgezette, Kernteam zorgt voor een snelle intake met plan van aanpak. Hierbij worden extra projecten en instrumenten ingezet, waarmee de kansen op integratie en participatie sterk verhoogd zijn. Indien mogelijk neemt vluchtelingenwerk al vanuit het AZC Elderhoeve contact op voor begeleiding van in Arnhem te huisvesten statushouders.
- Noodopvang: De noodopvang van uitgeprocedeerde asielzoekers kende een zorgelijke ontwikkeling, waarbij in 2017 meer inzet gepleegd is, dan beoogd. Er was een uitbreiding van 16 naar 30 wat een gevolg is van de grote instroom uit 2015/ 2016, waarbij de proceduremogelijkheden ten einde zijn gekomen.
Verbonden partijen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen | ||
---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Hoog | |
Doel | Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. | |
GO Arnhem Nijmegen City Region | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Laag | |
Doel | De Stadsregio Arnhem Nijmegen is als Wgr-plus in 2015 komen te vervallen. In 2015 hebben 19 gemeenten besloten om het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) Arnhem Nijmegen City Region op te richten om het regionale beleid aangaande economie, wonen, verkeer en duurzaamheid vorm te kunnen geven. Uit de bijdrage voor het GO wordt ook de Economic Board regio Arnhem Nijmegen (stichting met regionale partners uit de overheid, onderwijs- & onderzoek- en ondernemerswereld) en bureau Brussel (regionale vertegenwoordiging in de Europese hoofdstad) gefinancierd. Onderdeel van het GO is Bureau Brussel. Zij behartigt de belangen van de regio in de Europese hoofdstad. De gemeente Arnhem fungeert als faciliterende gemeente omdat de het GO geen rechtspersoonlijkheid bezit. | |
Regio Centraal Gelderland | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | ||
Doel | De MGR biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. | |
Scalabor B.V. | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap | |
Risicoprofiel | Hoog | |
Doel | Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven. | |
Werkgeversservicepunt Midden-Gelderand | ||
Rechtsvorm | ||
Risicoprofiel | ||
Doel | De gemeente Arnhem werkt samen met het UWV, regiogemeenten en Presikhaaf Bedrijven in het Werkgeversservicepunt (WSP). De vorm van samenwerking wordt momenteel nog onderzocht. | |
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven) | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Risicoprofiel | Hoog | |
Doel | Deze regeling is in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit is het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. | |
Overige partijen
Niet van toepassing.
Participatie en Maatschappelijke Ondersteuning | |||
---|---|---|---|
Prestatiedoelen Regulier programma | |||
PD6.01 | Zoveel mogelijk Arnhemmers zijn economisch zelfstandig | ||
• Uitkeringsbestand beter in beeld: het volledige bestand is inmiddels opgenomen in SZeebra, waarbij bij het laatste deel in deze maanden het profiel (arbeidstoeleiding, arbeidsactivering, maatschappelijke activering, zorg/ rust) compleet wordt gemaakt. | |||
PD6.02 | Activerend werk voor inwoners met grote afstand tot de arbeidsmarkt | ||
Kijkend naar de doelgroep heeft er zoals beoogd een omslag plaatsgevonden van arbeidsmatige dagbesteding naar activerend werk (61% activerend werk versus 39 % arbeidsmatige dagbesteding). | |||
PD6.03 | Inkomensondersteunende voorzieningen voor rechthebbende minima | ||
Het gebruik van Inkomensondersteunende voorzieningen door de doelgroep is in 2017 minder dan verwacht. Mogelijk hangt dit samen met de (lichte) daling van het aantal huishoudens met een laag inkomen of een uitkering. Niet alle doelgroepen zijn volledig bereikt, kijkend naar de Individuele studietoeslag, de Individuele Inkomenstoeslag, de Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering en de Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten. Als vergoedingen voor Beschermingsbewind buiten beschouwing worden gelaten, is in 2017 ten opzichte van 2016 ook minder gebruik gemaakt van de Bijzondere Bijstand. Dit kan samenhangen met de lichte afname van het aantal huishoudens met een laag inkomen en het aantal inwoners dat een Participatiewetuitkering ontvangt. | |||
PD6.04 | Arnhemse kinderen uit minimagezinnen doen mee | ||
De GelrePas is een belangrijk instrument om de participatie van kinderen die in armoede opgroeien mogelijk te maken en te bevorderen. In 2017 beschikte 4323 kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar over een Gelrepas. Dat is ongeveer 80% van de doelgroep. De gemeenteraad en het college hebben met ingang van 2018 structureel 1,1 miljoen euro beschikbaar gesteld om ervoor te zorgen dat Arnhemse kinderen die (langdurig) opgroeien in huishoudens met lage inkomens minder geconfronteerd worden met de gevolgen hiervan. | |||
PD6.05 | Arnhemmers zijn financieel zelfredzaam | ||
De activerende schulddienstverlening wordt uitgevoerd door de sociale wijkteams, Rijnstad en PLANgroep. Hierbij zijn de sociale wijkteams verantwoordelijk voor de aanmelding & intake, informatie & advies en nazorg. Binnen de activerende schulddienstverlening wordt gewerkt met de Arnhemse route voor financiële oplossingen. Als een verwijzing nodig is naar de specialistische schulddienstverlening van Rijnstad en PLANgroep geven de sociale wijkteams een beschikking af. Hierbij voert Rijnstad de stabilisatiefase uit en PLANgroep (schuldbemiddeling, schuldregeling, budgetbeheer, aanvraag WSNP en DFD). De partijen zitten regelmatig met elkaar om tafel voor onderlinge afstemming. Het aantal aanmeldingen bij Rijnstad en PLANgroep is in 2017 wat achter gebleven bij de verwachting. Rijnstad heeft andere taken uitgevoerd binnen de activerende schulddienstverlening conform de overeenkomst die de gemeente met Rijnstad heeft afgesloten. Conclusies zijn hier niet uit te trekken. Het is namelijk niet bekend hoeveel mensen zich melden met financiële problemen bij de sociale wijkteams en hoe deze geholpen worden binnen alle mogelijkheden die er zijn binnen de Arnhemse route voor financiële oplossingen. Het is alleen bekend hoeveel mensen worden doorverwezen naar Rijnstad en PLANgroep. Schulddienstverlening is conform nota "doorontwikkeling armoedeagenda en schulddienstverlening" ook toegankelijk voor zzp-ers/ondernemers. Deze route loopt via Bureau Zelfstandigen. De partners zijn goed op de hoogte van deze route. In 2017 is de onderzoekspilot voor de aanpak voor jongeren met schulden voortgezet. De onderzoekspilot was gestart in 2016. Een eerste evaluatie was positief. | |||
PD6.06 | Zorg en ondersteuning op maat en in de wijk | ||
| |||
PD6.07 | Vluchtelingen en statushouders doen mee in de Arnhemse samenleving | ||
Het uitvoeringsplan 'Statushouders; onze nieuwe Arnhemmers' (vastgesteld oktober 2016) heeft als leidraad gediend in 2017, waarbij de integratie van vluchtelingen en statushouders centraal staat. Vluchtelingenwerk draagt zorg voor 18 maanden uitgebreide begeleiding. |
Prestaties Taakvelden | |||
---|---|---|---|
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Innovatief samenhangend aanbod in de wijk | |||
• In het afgelopen jaar is de samenwerking gezocht tussen de sociale wijkteams en de teams leefomgeving. | |||
Bevordering burgerinitiatieven in de wijk | |||
Sinds 2 jaar is er een subsidieregeling van kracht waarmee de teams leefomgeving burgerinitiatieven in de wijk kunnen subsidiëren. Hiermee is er voor inwoners een laagdrempelige ingang ontstaan om op wijkniveau met een eigen initiatief te komen. De teams leefomgeving beslissen over het al dan niet toekennen van subsidie. | |||
Versterking preventief aanbod in de wijk | |||
Samen met de teams leefomgeving en de sociale wijkteams wordt gewerkt aan de versterking van het preventief aanbod in de wijk. In 2017 hebben de teams leefomgeving 2 thema's benoemd (jeugd 4-12 en 12- 23), waarbij op wijkniveau de behoefte aan ondersteuning wordt onderzocht en vormgegeven. Hierin wordt samengewerkt met de sociale wijkteams. | |||
Uitstroom (nood)opvang uitgeprocedeerde asielzoekers met perspectief voor de asielzoeker | |||
In Arnhem wordt extra aandacht besteed aan de noodopvang van uitgeprocedeerde asielzoekers die geen (rijks-)opvang hebben en die een binding met Arnhem hebben. Samen met de ketenpartners wordt gezocht naar mogelijkheden voor perspectief voor deze asielzoekers (ofwel in land van herkomst, ofwel in Nederland). Naast deze noodopvang verzorgt het Stoelenproject Bed, Bad, Brood voor díe uitgeprocedeerden die niet voldoen aan de criteria van de noodopvang. | |||
Nieuwe vormen van ondersteuning aan statushouders gericht op integratie en participatie | |||
Het Kernteam heeft in 2017 op volle kracht kunnen functioneren. De ondersteuning naar statushouders bestaat naast begeleiding ook uit projecten naar werk, opleiding, leerwerktrajecten en activiteiten. | |||
Realisatie quick wins uit nota "Integratie in de Arnhemse Vluchtelingenketen" | |||
De quick wins zijn:
| |||
Realisatie taakstelling huisvesting statushouders | |||
De taakstelling 2017 was voor de gemeente Arnhem 208 statushouders. | |||
T62 | Wijkteams | ||
Algemene voorzieningen worden meer/beter gebruikt. | |||
Het afgelopen jaar is er in gezamenlijkheid met de teams leefomgeving en de sociale wijkteams bekeken hoe de algemene voorzieningen beter aansluiten bij de behoefte in de wijk. Verwacht wordt dat hierdoor een toename in gebruik zal zijn en dat de geleverde ondersteuning beter aansluit. | |||
Verschuiving van specialistische voorzieningen naar algemene voorzieningen. | |||
De sociale wijkteams Arnhem en de teams leefomgeving zijn in toenemende mate in staat om preventief te werken, inwoners in hun kracht te zetten en sociale problemen te voorkomen. Ondanks deze inspanningen lukt het nog niet om het beroep op geëscaleerde (specialistische) zorg te verkleinen. Dit speelt niet alleen in Arnhem, maar in heel Nederland. Gedeeltelijk is dit te verklaren doordat sociale problematiek eerder in beeld komt, dan in het verleden. | |||
T63 | Inkomensregelingen | ||
Doorlooptijd uitkeringsaanvraag 21 dagen | |||
Voor de aanvragen is de algemene termijn van afhandeling 33 dagen. Gecorrigeerd in verband met de opschortingstermijn (de periode waarbinnen afhandeling wacht op (vereiste) aanvullende informatie van de aanvrager) is dat 16,5 dagen. Een in 2017 herhaalde steekproef laat zien dat de werkelijke afhandeltermijn exact de helft is van de geregistreerde afhandeltermijn. In de benchmark staat Arnhem op de derde plaats wat betreft de (korte) duur van de afhandeltermijn van de aanvragen. | |||
Aantal huishoudens met inkomen tot 120% van het sociaal wettelijk minimum: 15.000 | |||
Armoede in Arnhem neemt in 2017 iets af ten opzichte van voorgaande jaren: dat wil zeggen kijkend naar het aantal huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. In 2015 bedroeg dit aantal nog 15.380, in 2017 is dit gedaald naar 14.400. Ook volgens de definitie 'laag inkomen' van het CBS neemt armoede in Arnhem iets af. In 2013 had nog 14,5% van de huishoudens een laag inkomen. In 2017 heeft de daling zich doorgezet tot 13,6%. Langdurige armoede is echter iets toegenomen. Van 5,7% in 2015 naar 6,2% in 2016. | |||
T64 | Begeleide participatie | ||
Aantal deelnemers aan Activerend werk die stappen hebben gezet op de Participatieladder. | |||
Van de totale doelgroep waarop activerend werk is ingezet (583) heeft 53% een ontwikkelarrangement gekregen. Deze ontwikkelarrangementen zijn gericht op het zetten van stappen op de participatieladder richting betaald werk. | |||
Aantal inwoners die gebruik maken van de basistrajecten en ontwikkeltrajecten Activerend werk | |||
In 2017 hebben 583 inwoners gebruik gemaakt van de voorziening activerend werk. Kijkend naar de doelgroep heeft er zoals beoogd een omslag plaatsgevonden van arbeidsmatige dagbesteding naar activerend werk (61% activerend werk versus 39 % arbeidsmatige dagbesteding). | |||
T65 | Arbeidsparticipatie | ||
Percentage uitstroom naar reden en duur van de uitkering | |||
REDEN AANTAL PERCENTAGE Andere inkomsten 105 7% TOTAAL 1.565 100% | |||
Percentage vacature-invulling WSP | |||
53% ((1.323 gerealiseerde plaatsingen/ 2.510 ingediende arbeidsplaatsen) * 100). | |||
Percentage uitstroom naar werk per FTE, vallend onder de afdelingen Werk | |||
Deze prestatie-indicator is niet te operationaliseren. | |||
Percentage uitstroom ten opzichte van het totale bestand PW (Participatiewet) | |||
17% ((1.565 uitstroom 2017 / (7.634 stand 31-12-2016 + 1.501 instroom 2017)) * 100). | |||
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Daling aantal gebruikers aangepast resp. doelgroepenvervoer door stimulering zelfstandig reizen, bijvoorbeeld met het OV | |||
Gebruikers van het maatwerkvervoer worden met de producten uit de Reiskoffer gestimuleerd om de overstap naar het zelfstandig reizen, waaronder het OV, te maken. | |||
Daling inzet WRV-voorzieningen door gebruik van meer (algemene) voorzieningen in de wijk | |||
Het nieuwe beleid van een daling in het gebruik van individuele voorzieningen ten gunste van het gebruik van meer algemene voorzieningen is in ontwikkeling. | |||
T671 | Maatwerkdienstverlening volwassenen | ||
Resultaat onderzoek HU vroegsignalering. | |||
Dit onderzoek is en wordt niet uitgevoerd, omdat besloten is direct te starten met de uitvoering van de proeftuin. | |||
Resultaat proeftuinen vroegsignalering | |||
Na een succesvolle start in april 2017 in drie wijken is in de loop van 2017 toegewerkt naar de uitrol van de Vroeg Eropaf-aanpak over de hele stad. Hiervoor zijn middelen vrijgekomen vanuit het transformatiebudget. Sinds september 2017 kunnen in alle wijken 12 meldingen worden verwerkt en aan even zoveel huishoudens de helpende hand worden geboden. Dit dankzij een gezamenlijke inspanning van alle convenantpartners. | |||
Resultaat ontwikkeling innovatief aanbod (combinatiearrangementen). | |||
Er is een samenhangend aanbod van hulp bij het huishouden en (lichte) begeleiding (combi-arrangement) in alle wijken beschikbaar. Hiermee wordt bereikt dat de inzet van verschillende hulpen op hetzelfde adres wordt verminderd. De aanbesteding Combi-ondersteuning is afgerond. | |||
In 2017 is in 2 wijken de algemene voorziening HHT beschikbaar voor de doelgroep 75+ . | |||
In 2017 is in alle wijken de algemene voorziening HHT gerealiseerd, waarmee inwoners hun zorg direct ( zonder tussenkomst van het sociale wijkteam) kunnen regelen bij een thuiszorgaanbieder. | |||
T672 | Maatwerkdienstverlening jeugd | ||
Resultaat pilots resultaatgerichte bekostiging met aanbevelingen in 2017. | |||
De pilots met resultaatgerichte bekostiging in het sociaal domein zijn vooralsnog in de ijskast gezet. Dit is in regionaal verband afgesproken. | |||
Preventief aanbod in de wijken versterken om het beroep op specialistische zorg te voorkomen of te verminderen; | |||
De sociale wijkteams en de teams leefomgeving zijn in toenemende mate in staat om preventief te werken, inwoners in hun kracht te zetten en om sociale problemen te voorkomen. Ondanks deze inspanningen lukt het nog niet om het beroep op geëscaleerde zorg te verkleinen. Dit speelt niet alleen in Arnhem, maar in heel Nederland. Gedeeltelijk is dit te verklaren doordat sociale problematiek eerder in beeld komt, dan in het verleden. | |||
Contracten met alle aanbieders volgens het Interactief Aankoop Systeem; | |||
De maatwerkdienstverlening 18- staat voor jeugdhulp die op basis van de Jeugdwet kan worden ingezet. Het gaat hierbij onder andere om Jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, begeleiding 18-, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, etc. | |||
T681 | Geëscaleerde zorg volwassenen | ||
Minder gebruik van de opvangvoorzieningen. | |||
| |||
Afname aantal plaatsen Beschermd Wonen | |||
In 2016 zijn de informatiesystemen binnen het sociaal domein opgeschoond, waarmee in 2017 betrouwbare managementinformatie is gegenereerd. Op basis hiervan zijn in 2017 de prestatie-indicatoren cijfermatig aangepast en is in de MJPB 2018-2021 een nieuwe prognose gemaakt van de ontwikkeling van het aantal plekken beschermd wonen voor de komende jaren. Het totaal aantal plekken beschermd wonen was eind 2017 circa 1140. Van deze plekken werd eind 2017 circa 1040 via Zorg in natura afgenomen. Het aantal PGB's is afgenomen van ruim 300 in 2015 naar circa 100 eind 2017. Het in 2016 aangescherpte PGB-beleid en het contracteren van PGB-aanbieders per 2017 is van invloed geweest op de daling van het aantal afgegeven PGB's. In 2017 is verder gewerkt aan de aanbesteding van het perceel Beschermd Wonen, dat in februari 2018 naar verwachting wordt aanbesteed. Met deze aanbesteding wordt ingezet op een verdere vermaatschappelijking van de zorg, meer zorg naar de wijk, in plaats van een bewoner die naar een instelling moet verhuizen. Als onderdeel van de Menzis Werkagenda is in 2017 een pilot gehouden bij cliënten Beschermd wonen. De pilot was om te onderzoeken hoe de stap naar zelfstandig wonen kan worden ondersteund of te vergemakkelijken is en hoe daarmee de doorstroming binnen de woonzorgketen kan worden verbeterd. De resultaten van deze pilot hebben geleid tot oplossingsrichtingen die gedeeltelijk al zijn uitgevoerd of gepland en gedeeltelijk nader worden uitgewerkt. Van twee projecten die vanaf 2015 werden gefinancierd uit het Arnhemse Innovatiefonds, is in 2017 geconcludeerd dat deze bijdragen aan de transformatie naar een beschermd thuis. Voor deze twee projecten, Bed & Break en Buurtcirkel, is vervolgfinanciering voorbereid, respectievelijk binnen de aanbesteding van het perceel Beschermd wonen en in de vorm van een subsidie. In 2017 zijn afspraken gemaakt tussen gemeente en woningcorporaties om meer mogelijkheden voor uitstroom van inwoners uit het intramurale beschermd wonen te creëren. De afspraken omvatten een procedure woningtoewijzing kwetsbare doelgroepen waarvoor een maximum aantal woningen per jaar geldt. De gemeente voorziet in een coördinator die adviseert over aanvragen vanuit zorgaanbieders en draagt op deze wijze zorg voor een soepele samenwerking tussen zorgaanbieders en woningcorporaties. De nieuwe afspraken zijn ingegaan per 1 juli 2017 en worden begin 2018 voor de eerste keer geëvalueerd. | |||
Resultaat onderzoek capaciteit nachtopvang. | |||
| |||
Sluitend plan van aanpak voor Verwarde Personen in Arnhem; | |||
| |||
T682 | Geëscaleerde zorg jeugd | ||
Meer inzet op preventie om het beroep op geëscaleerde zorg te voorkomen | |||
De sociale wijkteams en de teams leefomgeving zijn in toenemende mate in staat om preventief te werken, inwoners in hun kracht te zetten en om sociale problemen te voorkomen. Ondanks deze inspanningen lukt het nog niet om het beroep op geëscaleerde zorg te verkleinen. Dit speelt niet alleen in Arnhem, maar in heel Nederland. Gedeeltelijk is dit te verklaren doordat sociale problematiek eerder in beeld komt, dan in het verleden. | |||
Contracten met alle aanbieders volgens het Interactief Aankoop Systeem. | |||
De geëscaleerde zorg 18- staat voor de jeugdbescherming en Veilig Thuis die op basis van de Jeugdwet en Wmo kan worden ingezet. De jeugdbescherming is gecontracteerd bij 4 Gecertificeerde Instellingen aan de hand van het Interactief Aankoop Systeem en in 2017 ondergebracht bij de MGR Centraal Gelderland. Veilig Thuis is ondergebracht bij VGGM. Tijdens contractgesprekken met de aanbieders en inspecties wordt de kwaliteit bewaakt, mede op basis van ervaringen van inwoners en sociale wijkteams. |
Overzicht Lasten en Baten
Participatie en Maatschappel Ondersteun | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||
Middelen | |||||||
Lasten | -320.236 | -198.174 | -221.154 | -232.986 | -11.832 | ||
Baten | 130.051 | 106.376 | 111.859 | 123.218 | 11.358 | ||
Saldo lasten en baten | -190.185 | -91.798 | -109.294 | -109.768 | -474 | ||
Toevoegingen aan reserves | -14.498 | -1.488 | -13.807 | -22.517 | -8.710 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 10.914 | 538 | 10.977 | 24.481 | 13.504 | ||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -3.584 | -950 | -2.830 | 1.964 | 4.793 | ||
Gerealiseerd resultaat | -193.770 | -92.748 | -112.124 | -107.804 | 4.319 |
Overzicht Saldo Lasten en Baten per Taakveld
Participatie en Maatschappel Ondersteun | Rekening | Begroting 2017 | Rekening | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Geamendeerd | Definitief 2017 | 2017 | Afwijking | |||||
Bedragen x € 1000, bedragen positief zijn voordelig en negatief zijn nadelig | |||||||||
Middelen | |||||||||
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | -9.415 | -2.619 | -3.414 | -4.421 | -1.007 | |||
T62B | Wijkteams | -1.618 | 0 | -2.345 | -2.375 | -29 | |||
T63 | Inkomensregelingen | -19.535 | -12.824 | -15.569 | -15.680 | -111 | |||
T64 | Begeleide participatie | -39.630 | -32.587 | -44.984 | -44.933 | 52 | |||
T65 | Arbeidsparticipatie | -12.591 | 3.755 | 1.604 | 2.047 | 443 | |||
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -7.516 | -7.371 | -2.017 | -2.167 | -150 | |||
T671 | Maatwerkdienstverlening volwassenen | -31.757 | -8.884 | -11.066 | -9.024 | 2.042 | |||
T672 | Maatwerkdienstverlening jeugd | -28.949 | -443 | -563 | -883 | -319 | |||
T681 | Geescaleerde zorg volwassenen | -34.069 | -28.858 | -29.214 | -30.541 | -1.327 | |||
T682 | Geescaleerde zorg jeugd | -5.105 | -1.967 | -1.725 | -1.791 | -66 | |||
Saldo lasten en baten | -190.185 | -91.798 | -109.294 | -109.768 | -474 | ||||
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | 859 | 538 | 1.227 | 1.309 | 81 | |||
T62B | Wijkteams | 0 | 0 | 0 | 305 | 305 | |||
T63 | Inkomensregelingen | 392 | 0 | -180 | -179 | 1 | |||
T64 | Begeleide participatie | 599 | 0 | -2.729 | -2.521 | 208 | |||
T65 | Arbeidsparticipatie | 1.686 | -288 | -207 | -52 | 155 | |||
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -5.439 | -700 | -700 | -1.414 | -714 | |||
T671 | Maatwerkdienstverlening volwassenen | -4.371 | -500 | 100 | -19 | -119 | |||
T672 | Maatwerkdienstverlening jeugd | 2.918 | 0 | -341 | 5.562 | 5.903 | |||
T681 | Geescaleerde zorg volwassenen | -228 | 0 | 0 | -1.027 | -1.027 | |||
Saldo toevoegingen en onttrekkingen | -3.584 | -950 | -2.830 | 1.964 | 4.793 | ||||
Gerealiseerd Resultaat | -193.770 | -92.748 | -112.124 | -107.804 | 4.319 |
Toelichting afwijkingen
In de onderstaande tabel worden per taakveld de belangrijkste afwijkingen op de saldo van baten en lasten toegelicht. Per taakveld afwijking worden de voornaamste onderdelen van de verklaring vermeld, met achtereenvolgens de volgende gegevens:
- of het een voor- of nadeel is;
- of het de lasten en/of baten kant betreft;
- of het incidenteel danwel structureel is;
- of de afwijking wordt verrekend met de algemene reserve en/of een bepaalde bestemmingsreserve conform het doel van deze reserve.
Taakveld | Afwijking | V/N | Toelichting | L/B | I/S | AR/BR |
---|---|---|---|---|---|---|
T61 Samenkracht en burgerparticipatie | -1.007 | N | ||||
Verschuiving budget Wijkregie en participatie | -912 | N | Dit nadeel van € 912.000 op wijkregie en participatie is ten onrechte ontstaan. De lasten zijn gemaakt op dit taakveld, terwijl het budget op de wijken was begroot. Tegenover dit nadeel staat een voordeel op de wijken. | L | I | AR |
Mantelzorgcompliment | -372 | N | De kosten voor het mantelzorgcompliment zijn deels geboekt op het taakveld Samenkracht. De budgetten staan evenwel op de wijkprogramma's. Deze budgetten zijn alle onderdeel van het 'Sociaal Domein', die met de BR Noodfonds worden verrekend. | L | I | BR |
ICT | 283 | V | Op ICT is een voordeel ontstaan in verband met begrote ICT kosten die met de overgang naar De Connectie op programma R9 zijn gerealiseerd. | L | I | AR |
T63 Inkomensregelingen | -111 | N | ||||
BUIG | -194 | N | In de BUIG begroting is, op basis van landelijke ontwikkelingen, rekening gehouden met een lichte daling van het aantal bijstandsuitkeringen. Gezien het feit dat het aantal uitkeringen over de eerste maanden van 2017 licht is gestegen, bedraagt het tekort op de begroting € 194.000. Dit geeft opnieuw aanleiding om extra in te zetten op een meer wijkgerichte benadering. Het inzetten van het arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor moet tot meer uitstroom uit de uitkering leiden. | L | I | AR |
T64 Begeleide participatie | -49 | N | ||||
Subsidie Centrum Activerend Werk | -285 | N | Er is een subsidie verstrekt aan het Centrum Activerend Werk (285.000, conform begroting) vanuit stadsprogramma R6. De budgetten voor Activerend werk zijn echter volledig op de wijkprogramma's begroot en vormen onderdeel van de budgetten Sociaal Domein, die met de BR Noodfonds worden verrekend. | L | I | BR |
Transitie van Presikhaaf Bedrijven naar Scalabor | -200 | N | In verband met de transitie van Presikhaaf Bedrijven naar Scalabor zijn incidentele kosten begroot. In 2017 is € 200.000 meer uitgegeven dan begroot. Het betreft een verschuiving van de kosten van 2018 naar 2017. De kosten worden gedekt uit de BR Noodfonds passend binnen het doel van deze BR. | L | I | BR |
Bijstelling begroting Presikhaaf Bedrijven | 380 | V | Op basis van eerdere ervaringen is de Arnhemse begroting voor de Gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven in 2017 bijgesteld. Deze bijstelling is gebaseerd op het gemiddelde tarief per persoon (SW en BW in arbeidsjaren) over voorgaande jaren. De begroting van Presikhaaf Bedrijven komt voor 2017 uit op een lager tarief per persoon. Dit heeft geleid tot een positief saldo van € 380.000 (1% afwijking). | L | I | AR |
T65 Arbeidsparticipatie | 446 | V | ||||
Voordeel ESF subsidie | 382 | V | Voor de periode 2017-2018 is een ESF subsidie aangevraagd voor het project "Actieve Inclusie in de regio Midden Gelderland". In 2017 hebben er geen betalingen met betrekking tot deze subsidie plaatsgevonden. Bij de jaarafsluiting is ingeschat dat over 2017 een subsidie van (minimaal) € 382.000 zal worden ontvangen. Aangezien de werkzaamheden gedurende 2017 zijn opgepakt binnen de bestaande formatie leidt dit tot een voordeel in de jaarrekening. | L | I | AR |
Teruggaaf reïntegratie-inburgering BTW-compensatiefonds (BCF) | 144 | V | De kosten voor individuele reïntegratie trajecten zijn de afgelopen jaren kostprijsverhogend (zonder vordering btw) geboekt. Onder bepaalde voorwaarden en eisen (per jaar inzichtelijk gemaakt) kunnen delen van deze individuele reïntegratie trajecten compensabel worden gemaakt voor de BTW. Over het jaar 2009 is met de belastingdienst overeenstemming bereikt dat een bedrag van € 144.000 alsnog compensabel is. Dit leidt tot een voordeel van € 144.000 voor 2017. | B | I | AR |
Afrekening regiocontract 2012-2015 (Participatie) | -295 | N | Bij de afrekening van het regiocontract 2012-2015 (Regionale sociale agenda subregio Arnhem) is gebleken dat de definitieve subsidie is vastgesteld op circa € 3.080.000. Dit bedrag is lager dan het op voorhand toegezegde subsidiebedrag van € 3.375.000. Gezien het feit dat het toegezegde subsidiebedrag volledig in voorgaande jaren is geboekt leidt de definitieve afrekening tot een nadeel van € 295.000 in de jaarrekening van 2017. | B | I | AR |
T671 Maatwerkdienstverlening Volwassenen (18+) | 2.042 | V | ||||
Centrumtaken PGB's | 3.514 | V | Het voordeel van € 3.514.000 is ontstaan op de budgetten 'centrumtaken PGB's beschermd wonen'. Deze budgetten hebben betrekking op beschermd wonen van de regiogemeenten. Het voordeel wordt toegevoegd aan de BR Noodfonds passend binnen het doel van deze BR. Een oorzaak van het op dit budget ontstane voordeel is, dat er sprake is van een verschuiving van PGB's naar Zorg in Natura. Op de kosten van Zorg in Natura Beschermd Wonen bedraagt het nadeel € 2.474.000, zie taakveld 6.81. | L | I | BR |
Afwikkeling kosten Zorg in Natura WMO uit 2016 | -827 | N | 'Er is een nadeel van € 827.000 in verband met de afwikkeling van kosten Zorg in Natura WMO uit 2016. Dit nadeel wordt gedekt uit de BR Noodfonds passend binnen het doel van deze BR. | L | I | BR |
T672 Maatwerkdienstverlening Jeugd (18-) | -319 | N | ||||
Afwikkeling kosten Zorg in Natura Jeugd uit 2016 | -605 | N | Er is een nadeel van € 605.000 in verband met de afwikkeling van kosten Zorg in Natura Jeugdzorg uit 2016. Dit nadeel wordt gedekt uit de BR Noodfonds passend binnen het doel van deze BR. | L | I | BR |
Transformatiebudget teams leefomgeving | 116 | V | Op de middelen van het transformatiebudget teams leefomgeving is een voordeel gerealiseerd (€ 116.000). De teams leefomgeving hebben inmiddels gekozen voor rechtstreeks wijkgebonden inzet van deze middelen: versterking of andersoortige inzet van de algemene voorzieningen als preventie voor inzet van gespecialiseerde zorg. Naast de onderbesteding van de wijkbudgetten is ook sprake van het vrijvallen van middelen, doordat in 2015 toegekende subsidies niet ingezet blijken te zijn en nu teruggevorderd worden. | L | I | BR |
Regionaal innovatiefonds | 175 | V | Tegenover het nadeel op de afwikkeling van kosten Jeugdzorg Zorg in Natura uit 2016 staat een voordeel op het regionaal innovatiefonds van € 175.000. Er is vooral sprake van het vrijvallen van middelen, doordat in 2015 toegekende subsidies niet ingezet blijken te zijn en nu teruggevorderd worden. | L | I | BR |
T681 Geëscaleerde zorg Volwassenen (18+) | -1.327 | N | ||||
Beschermd wonen Zorg in Natura | -2.723 | N | Dit betreft een nadeel op het regionale budget Beschermd wonen Zorg in Natura. Tegenover dit negatieve resultaat staat een voordeel van € 0,7 miljoen op het totaal van de wijken, zodat het totale (negatieve) resultaat op de Zorg in Natura Beschermd wonen € -1,7 miljoen bedraagt. Dit tekort moet in samenhang bezien worden met het voordeel op de PGB budgetten (zie T671 Maatwerkvoorziening Volwassenen (18+)), doordat sprake is van een verschuiving van PGB's naar Zorg in Natura. Het tekort op Beschermd wonen 2017 wordt onttrokken aan de BR Noodfonds, passend binnen het doel van deze BR. | L | I | BR |
Overige Geëscaleerde zorg Volwassenen (18+) | 334 | V | Dit betreft het resultaat op de budgetten Maatschappelijke Opvang, OGGZ en verslavingszorg. Daar staat een resultaat van - € 0,25 miljoen tegenover op de Aanpak zwerfjongeren die op taakveld T682 Geëscaleerde zorg Jeugd (18-) wordt verantwoord. | L | I | AR |
Vrouwenopvang \ bestrijding huiselijk geweld | 1.062 | V | De belangrijkste onderdelen die uit het budget vrouwenopvang/ bestrijding huiselijk geweld worden bekostigd zijn de vrouwenopvang en een aandeel in Veilig Thuis ten behoeve van de regio's Centraal Gelderland en de Achterhoek in het kader van de bestrijding van huiselijk geweld. In 2017 is incidenteel de inzet van het volledige budget (circa € 5 miljoen) niet nodig gebleken. Met ingang van 2018 zal het beschikbare jaarbudget met circa € 1 miljoen afnemen. Omdat het regionale middelen betreft, wordt voorgesteld het positieve resultaat 2017 toe te voegen aan de BR Beschermd en Weerbaar en zo voor inzet op dit beleidsterrein beschikbaar te houden ten behoeve van de beide regio's. | L | I | BR |